tirsdag den 28. februar 2017

Mhairi McFarlane - Findes der en, findes der flere

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra forlaget HarperCollins Nordic. Af samme forfatter har jeg tidligere læst Fra og med dig og Det er ikke mig, det er dig og jeg skal i hvert fald også have fat i forfatterens næste danske udgivelse, I det øjeblik var jeg din, der foreløbig har udgivelsesdato d. 1. maj i år.

Den 35-årige Edie har gennem et længere stykke tid chattet temmelig flirtende med sin kollega Jack, der er kæreste med hendes anden kollega Charlotte. Det virker ganske uskyldigt, men da Jack kysser hende, endda til sit eget bryllup, og Charlotte ser det, bryder helvedet løs og pludselig er Edie en paria på jobbet og i sin omgangskreds. Hun bliver hetzet på de socialemedier, hvor der blandt andet oprettes en hadegruppe mod hende. Hendes chef sender hende på en opgave uden for London i hendes hjemby, for at give hende ro og tid til at komme sig.

Til at starte med tænkte jeg, okay den her historie har jeg læst flere gange før, så sent som i sidste uge læste jeg også en historie om cybermobning og alt det shit de socialemedier kan føre til. Men jo længere jeg kom, jo mere synes jeg om historien, og jo mere adskilte den sig i både tilgang og kvalitet, fra hvad jeg tidligere har læst.

Forfatteren er god til at blande det lette og luftige med de mere seriøse sider af livet. Der er mange humoristiske, men også kloge one-liners der rammer præcis og giver stof til eftertanke. Edies indre dialog var rigtig sjov og fik mig flere gange til at grine. Så selv om det helt tydeligt er en chick-lit bog, så er der altså mange ting som jeg synes jeg kan relatere til, det er ikke bare en omgang lyserød pladder. Jeg er er også vild med romanens mange referencer til film, bøger og musik.

Det er en rigtig dejlig hyggebog med en sød romance og en lidt mere seriøs kerne.

Findes der en, findes der flere får 4/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar