lørdag den 4. november 2017

Juan Díaz Canales - Fraternity 1 & 2

Disse to tegneserier er lånt på biblioteket.

Historien foregår i 1863 i Indiana, i et samfund kaldet New Fraternity. Samfundets grundlægger er rigmanden Robert McCorman og ideen bag samfundet er, at alle er lige og at der ikke er nogen religion eller andre ting der kan forvride ligestillingen blandt indbyggerne. Handlingen starter med at en lille dreng findes i skoven og bringes ind i samfundet. I skoven lurer stadig et mystisk uhyre.

Jeg ved helt ærligt ikke, hvad jeg skal skrive om dette to binds værk. Tegningerne var meget dystre og stemningsfulde. Handlingen foregik mest i illustrationerne og knapt så meget i den meget fåmælte tekst, som jeg måske fandt lidt intetsigende og mangelfuld.

Selve historien forstod jeg ikke helt. Denne blanding af historisk islæt fra Den Amerikanske Borgerkrig, det specielle New Fraternity samfund og den magiske realisme eller symbolisme i form af uhyret i skoven, faldt ikke helt i min smag. Jeg synes aldrig helt, at jeg fik fat i nogle af de basale ting i historien.

Min erfaring med tegnede romaner, eller Graphic Novels som de hedder på engelsk, er meget lille og min høje læsehastighed er en hindring, når jeg skal læse noget med meget lidt tekst. Jeg elsker Radiserne og Sten & Stoffer, men det er en anden læsestil der kræves i den type tegneserier, for her er det teksten der er det vigtigste og i teksten, pointen ligger, mens tegningerne kun understøtter det teksten fortæller. I tegneserier som Fraternity ligger hele nuancen i illustrationerne og det er jeg bare ikke god til at aflæse.

Jeg vil ikke give de to album en bedømmelse, da jeg ikke har noget at sidestille dem med, på grund af min begrænsede erfaring med den type tegneserier. Men jeg vil nok ikke læse sådan noget lignende igen lige foreløbig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar