søndag den 22. oktober 2017

Trevor Noah - Born a Crime

Bogen er købt på Saxo.com.

Denne bog er en selvbiografisk fortælling om det at vokse op i Sydafrika efter apartheid og om en opvækst i en ekstremt fattig familie, med en mor med gåpåmod og vovemod, der ikke lader sig styre af love og fordomme. Der er masser at lære om hvordan apartheid blev til, hvordan det var muligt at føre det ud i livet og hvordan det er og var, at vokse op i et samfund hvor farven på ens hud betyder alt.

Jeg har fulgt Trevor Noah og hans oplyste og meget skarpe syn på verden omkring os, siden han overtog værtsrollen efter Jon Stewart på The Daily Show og hans intelligente og meget jordnære måde at anskue verden på, har gang på gang imponeret mig.

Han er ekstremt god til at forklare forskellige forhold, som vi hvide tager forgivet og aldrig skænker en tanke, ud fra et sort perspektiv. For eksempel fortæller han om hvordan omstyrtningen af apartheid, generelt anses for at have forgået meget stille og rolig. Men det er set fra et hvidt synspunkt, fordi næsten intet hvidt blod blev udgydt, hvorimod gaderne flød med blod fra de sorte.

Nu har jeg fulgt ham i et stykke tid og har set mange af hans stand up-shows og interviews på YouTube og derfor kendte jeg allerede stort set alle de anekdoter han fortæller og på den måde var det lidt skuffende at læse om, fordi det gør større indtryk når man hører det fortalt af manden selv. Derfor skulle lydbogen, som er oplæst af Trevor Noah selv, være helt fænomenal at lytte til, da han fortæller levende og engageret med originale kliklyde og accenter.

Jeg tror bogen med sin meget ungdommelige og uformelle tone vil fange interessen hos mange unge og lære dem om en anden måde at leve på, der ligger langt fra det vi kender til og som sætter racisme i et andet perspektiv. Men som skrevet overfor, så kendte jeg allerede meget af materialet, så for mig var der desværre ingen nyhedsværdi i at læse bogen.

Born a Crime får 3/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar