mandag den 2. oktober 2017

Jade Chang - The Wangs vs. The World

Bogen er købt på Saxo.com.

Historien handler om Charles Wang, der som barn flygtede med sin familie fra Maos Kina til Taiwan og senere som ung mand emigrerede til USA. Han arbejde sig fra bunden og op til toppen af samfundet, som ejer af en stor kosmetikvirksomhed. Men nu er han ramt af finanskrisen, alle pengene er væk og virkomheden gået konkurs.

Han beslutter, at hele familien, hans yngste datter, søn og børnenes stedmor, skal tage en sidste roadtrip gennem hele USA, fra Californien til en lille by tæt på New York, hvor han ældste datter bor, inden de rejser til Kina, for at kræve Wang-familiens jorde, som kommunisterne tog under Kulturevolutionen, tilbage.

Det er en historie om det at være indvandre, om at være børn af indvandrer, om rigdom og fattigdom. Den handlede meget om hvordan de forskellige befolkningsgrupper, som f.eks de afrikanske-amerikanerne, de asiatiske-amerikanere og de oprindelige amerikanere, ser på sig selv, hinanden og de hvide. Hvilket for mig, var meget amerikansk at læse om og som vi nok ikke rigtig kender fra Danmark.

Jeg kunne ikke helt finde ud af, hvordan jeg skulle forholde mig til bogen. Nogle steder virkede den meget seriøs og tog fat i nogle meget tunge emner, mens den andre steder benyttede sig af lidt falde-på-halen-komik og en meget sort humor, der gik lige til grænsen. Jeg havde en klar fornemmelse af at bogen ikke var skrevet til mig. At den omhandlede noget som jeg som dansker, ikke kan sætte mig ind i, fordi jeg kun har oplevet det amerikanske samfund ude fra og ikke ved hvordan det grundlæggende fungerer.

Jeg tænker, at der ville være meget at hente i bogen, for den gruppe af mennesker den handler om, nemlig de mange generationer af indvandrer der dagligt navigerer i det amerikanske samfund. Den siger noget om at opføre sig "hvid" og helst ikke ville ses, som en del af den etniske gruppe man tilhører på grund af sin baggrund. Den fortæller om et samfund, som på trods af hvad alle siger, stadig er meget raceopdelt.

Det var en bog, som jeg ikke følte, jeg havde nogen forudsætning for at kunne sætte mig ind i og som slet ikke var skrevet til mig.

The Wangs vs. The World får 2/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar