tirsdag den 3. oktober 2017

Elizabeth Jane Howard - De gode år

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra Gads Forlag. Det er en den første bog ud af fem, der følger familien Cazalet. Serien er en genudgivelse og udkom første gang på dansk i 1990´erne.

Denne første roman foregår i tiden mellem Første og Anden Verdenskrig og følger de tre Cazalet brødre Hugh, Edward og Rupert, deres koner, børn og tjenestefolk.

Jeg er ikke ubetinget begejstret for serien. Jeg synes rent ud sagt, at det var for hårdt arbejde at læse den. Der var alt for mange personer at holde rede på og over halvejs inde i bogen, havde jeg stadig svært ved at placere de forskellige navne, selv om jeg meget flittigt, brugte oversigten over persongalleriet i starten af bogen.

Læseren oplever historien gennem skiftende fortællere og her skulle man holde tungen lige i munden, for fortælleren kunne skifte fra afsnit til afsnit uden forvarsel og jeg synes faktisk det var svært at skelne børnefortællerene fra de voksne fortællere.

Sproget forekom mig meget stift og nogle af afsnittene var meget lange og uoverskuelige at komme igennem. Det irriterede mig, at den meget direkte tale ikke var markeret ordentlig og at der så ofte blev brugt tankestreger, der ikke rigtig gav nogen mening. Da det er et specielt anmeldereksemplar jeg har læst, kan disse ting dog være rettet i den færdige udgave.

Stemningen er dog rigtig god i bogen og jeg synes historien fanger tiden og miljøerne rigtig godt. Jeg blev engageret i personerne og deres liv og nød at følge med i deres forskellige problematikker. Især børnene, deres forskellige pladser i familierne og indbyrdes forhold, var meget interessant at læse om.

Lige nu er jeg ikke helt afklaret med, om jeg vil fortsætte med serien. Selv om jeg kom til at holde af nogle af personerne og synes at der var nogle fine miljø- og tidsbeskrivelser, så  føles det alt for uoverskueligt, at skulle sætte sig ind i hele persongalleriet igen, hver gang jeg går i gang med en ny bog i serien.

En god og stemningsfuld begyndelse på en familieserie, der kræver at man er god til at huske navne, hvilket jeg slet ikke er.

De gode år får 3/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Jeg mente nok jeg var stødt på titlerne i den serie før, men det giver jo god mening, hvis det er en genudgivelse. Tak for anmeldelsen. Lyder som en serie, der er god, hvis man er i det rette humør til den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg tror egentlig også det er en som man kommer til at holde af, når først man er over det med navnene :)

      Slet
  2. Jeg har lige bestilt bogen, og kan næsten ikke vente med, at postbudet kommer med bogen :0) Det lyder til, at være en spændende bog - er spændt på, om jeg kan finde rundt i persongalleriet og miljøbeskrivelserne. Min hjerne arbejder lidt langsomt, men er ved at komme igen. SÅ nu skal jeg også til at starte på Copperfield igen - det der liv uden for bøgerne kom lige lidt i vejen for mine læseplaner ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det godt at det går bedre med dig :) Men hvor er det alligevel træls, når livet kommer i vejen for den fiktive verden ;)Jeg er sikker på at det er en rigtig god serie, når man først kommer ind i den. Jeg tror bare ikke jeg har tålmodigheden til det. Jeg er i forvejen ikke så god til trilogier og serier.

      Slet