mandag den 25. september 2017

Natasha Pulley - Urmageren i Filigree Street

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra Forlaget Alhambra. Efter hvad jeg kan forstå, så skulle det være den første bog i en serie.

Historien foregår i Viktoriatidens London og følger den unge Thaniel Steepleton, der er telegrafist i indenrigsministeriet. En dag finder han et smukt og meget dyrt ur i sit værelse. Han ved ikke hvem det er fra, men et halvt år senere, redder det ham fra at dø i et bombeattentat mod Scotland Yard. Han beslutter sig for at opsøge urmageren, der har lavet uret for at få nogle svar. hvad han ikke ved er at mødet for altid vil ændre hans liv.

Jeg nød hver en side i denne roman, der er en stemningsfuld krimi, med et strejf af steampunk og magisk realisme. Jeg elskede at opleve 1800-tallets London gennem Thaniels øjne og synes det japanske twist var rigtig spændende at følge.

Det jeg allerbedst kunne lide var personerne, som alle var veldefinerede og interessant at følge. Jeg kom med tiden til at knuselske Thaniel for den han var. Krimidelen var ikke så veludviklet. Afsløringen til sidst kom måske lidt for brat, men jeg er ikke specielt vild med krimier, så mig passede det ganske udmærket, at den del af historien ikke var så markant.

Forfatteren skriver som en drøm og jeg var fra første side fanget ind af hendes historie. For mig var bogen ren hygge. Fortællingens stille, men meget sikre flow, passede mig perfekt. Det tegner til at blive en fantastisk og meget hyggelig serie. Jeg krydser både fingre og tæer for at forlaget vælger også at udgive den næste i serien, når den engang kommer.

Urmageren i Filigree Street får 5/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Hvor sjovt, jeg havde lige opdaget denne bog og trykket want-to-read på goodreads, da du så lægger anmeldelsen op. Men det lyder bestemt på det du skriver, som om, den lige er noget for mig. Tak for indlægget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har længe overvejet at købe den på engelsk, så da forlaget spurgte om jeg ville have et eksemplar slog jeg til med det samme. Den har noget blandede anmeldelser, men for mig var den ren hygge :)

      Slet