lørdag den 30. september 2017

Giovanni Boccaccio - The Decameron

Bogen er købt på Saxo.com.

Det er en samling af 100 små historier. Rammen omkring historierne er at de bliver fortalt af ti unge mennesker, syv kvinder og tre mænd, der søger tilflugt fra Den sorte død i villaer og paladser i bjergene uden for Firenze. Hver dag vælges en ny dronning eller konge, som skal styre selskabet og vælge hvilket tema dagens ti historier skal omhandle.

De mange historier, af meget varierende længde, handler om meget forskellige emner, men gennemgående ting er sex, utroskab, forførelse, sex, utroværdige og dumme personer inden for kirken og nåhr ja, har jeg allerede nævnt sex.

Det er en bog, som må have vakt røre i datiden, hvis ikke på grund af kritikken af kirken, som havde meget magt på den tid. Så i hvert fald på grund af de meget saftige historier, for omend de er meget forskellige og berører mange former for seksualitet og stemninger, lige fra morsomme og triste til meget provokerende, så må de have været meget vovede for den tid. Både almindelige borgere, kvinder som mænd, rige som fattige, nonner som munke, ender i hede favntag med det modsatte køn og her tages der ikke nogen hensyn til om vedkommende er en andens ægtemand eller kone.

Jeg er glad for, at jeg valgte den pågældende oversættelse, som er oversat til nutidig engelsk. Hvilket helt sikkert har gjort læsningen og forståelsen meget nemmere, for jeg kan forstå at selv på originalsproget italiensk, er The Decameron ikke nem at danse med. Der er mange noter, både fodnoter der forklarer små ting, men også noter bag i bogen, som giver historiske, kulturelle og tidsmæssige forklaringer.

Sjovt nok, har jeg aldrig hørt om The Decameron, før jeg for nogle måneder siden så Adam fra Mementomori nævne, at han ville lave en fælleslæsning af den og ganske kort tid efter læste jeg Redningsbåden af Charlotte Rogan, hvor lige præcis The Decameron er nævn. Meget spøjst!

Det fungerede fint med at læse et par historier om dagen i september. Med så mange små historier, var der selvfølgelig nogle der var bedre end andre. Nogle jeg husker bedre end andre, eller som gjorde større indtryk. Jeg vil ikke sige, at jeg nød at læse bogen, jeg synes, at selv om temaerne var meget forskellige, føltes de meget ensformige. Men på trods af det, er det en klassiker, jeg sætter stor pris på at have læst.

The Decameron får 3/5 stjerner

Adams videoer om bogen:





Ingen kommentarer:

Send en kommentar