fredag den 22. september 2017

Colson Whitehead - Den underjordiske jernbane

Bogen er lånt på biblioteket.

Cora er slave på Old Randalls farm. Da hun var ti flygtede hendes mor og efterlod hende alene tilbage. Farmen er delt op mellem den tidligere ejers to sønner. Den ene er brutal og hensynsløs, den anden, som er Coras ejer er lidt mildere i sin håndtering af  slaverne. Da den milde bror dør og den onde, som Cora kommer på kant med, overtager hele farmen, er det tid for Cora at flygte, hvis hun vil blive ved med at leve.

Jeg vil starte med at sige, at det ikke var en bog for mig. Jeg synes den var alt for dårligt skrevet og jeg kan ikke forstå at den har kunnet vinde alle de bogpriser den har. Romanen havde sine øjeblikke, hvor historien flød og hvor jeg synes, den havde noget af byde på.

Men der var alt for mange steder hvor teksten var tung og svær at finde nogen mening med. Jeg mistede flere gange tråden i et væld af dårlig konstruerede sætninger og unødvendigt ordgejl. De steder havde jeg svært ved,  at bevare min interesse for bogen og var flere gange tæt på at give helt op.

Romanen handler ellers om en meget vigtig periode i den amerikanske historie, som amerikanerne ser tilbage på med skam og som mange helst vil glemme. Hvilket jeg tror den har vundet sine priser på. Men jeg synes bare ikke forfatteren gjorde det godt nok. Hans personer blev aldrig nærværende og jeg savnede en eller anden form for udvikling med Cora.

Den rigtige underjordiske jernbane var et hemmeligt netværk af personer bestående af frie sorte og en del hvide, der hjalp slaverne med at flygte. Her i romanen har forfatteren valgt at gøre jernbanen til en fysisk jernbane, der rent faktisk kører under jorden. Denne del bliver meget symbolsk og kan tolkes på forskellige måde. Jeg synes det træk var interessant og en nytænkende ide, men også at det på en eller anden måde fik det til at virke for let at flygte.

Selvfølgelig er det barsk læsning. Det kan ikke være andet, når det handler om slaver, der bliver mishandlet og dræbt på meget bestialske måder. Det var ubehagelig læsning, men jeg synes aldrig det kom helt tæt på, der til var historien for overfladisk og de sproglige besværligheder tog for meget opmærksomhed.

En bog der skuffede, på trods af den ulyksalige og meget ubehagelige historiske tid den fortæller om. Jeg tror det er et emne, vi vil se mere af i bøger over de næste par år.

Den underjordiske jernbane får 2/5 stjerner. 

2 kommentarer:

  1. Træls at den skuffede så galt på den sproglige side :( Men tak for anmeldelsen - så ved jeg, at det ikke er en, jeg nødvendigvis skal flå ned fra hylden!

    SvarSlet
    Svar
    1. For mit vedkommende var den ikke hypen værd. Men jeg kan se at der er mange, der har været meget begejstret for den, så jeg synes da det er værd at give den et forsøg :)

      Slet