søndag den 27. august 2017

Kenneth Graham - Vinden i piletræerne

Bogen er købt i Arnold Busck i Hjørring. Denne udgave fra 2009 er udgivet i anledningen af historiernes 100 år, og er smukt illustreret af Robert Ingpen.

Jeg er vokset op med Vinden i piletræerne i børnetime på tv og jeg har altid synes det var sådan en hyggelig fortælling, men jeg har aldrig læst den før. Jeg startede med at læse den som godnathistorie for min datter på 8 år.

De små korte historier er nemme at læse højt fra, teksten flyder ubesværet, men hver enkelt historie var lige lang nok og måtte på hverdagsaftener deles op i to.

Mens jeg nød det poetiske sprog fyldt med det smukkeste billedsprog og finurlige sætninger, så mistede min datter hurtig koncentrationen. Hun synes sproget var for svært og den meget beskrivende tekst, var ofte for abstrakt og langtrukken og den kunne ikke holde hendes opmærksomhed fanget. Derfor læste jeg bogen færdig for mig selv.

Jeg har altid godt kunne lide de forskelige personligheder i historierne, de har menneskelige egenskaber i blandet de forskellige dyrs karakteristika. Fortællingerne om Muldvarp og Mosegris (der hed Rotte, dengang jeg var barn) er dejligt at læse om og Tudse og Grævling er nogle interessante og meget karismatiske input i historierne.

En samling dejlige historier, som måske mest er for den voksne læser. For børnene vil jeg anbefale de dukkefilmene fra 1990´erne. De er fine og blandt andet Dan Schlosser ( som også indlæser mange gode lydbøger) og Anne Marie Helger ligger stemmer til.

Vinden i piletræerne får 4/5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar