mandag den 19. juni 2017

Ira Levin - Sliver

Bogen er købt på The Book Depository.

Da den unge kvinde Kay flytter ind i sine nye lejlighed, ved hun ikke at hver centimeter af højhuset er overvåget og aflyttet af den excentriske unge ejer. Gennem en årrække er flere af bygningens beboere omkommet under mere eller mindre mistænkelige forhold. Hvad er det egentlig der forgår?

For det første, gik det først op for mig, da jeg begyndte at læse bogen, at den hedder Sliver, som kan oversættet som fragment, eller splint ( en tvetydig titel, der blandt andet hentyder til den kendte frase fra biblen med, at man kan se splinten i sin broders øje, men ikke bjælken i sit eget. Eller sådan noget lignende) og ikke Silver, altså sølv, som jeg har troet hele tiden. Hvilket giver meget mere mening i forhold til historien.

For det andet, talte jeg om i min bogvlog, at jeg mente at kunne huske filmatiseringens slutning, altså hvem morderen var, men det viste sig så, at enten har de ændret slutningen i filmen, eller også husker jeg da fuldstændig forkert. For det forløb da slet ikke som jeg troede det skulle. Hvilket faktisk var lidt fedt.

Jeg synes ikke sproget var noget at råbe hurra for. Der var meget "hun sagde", "han sagde" og en lidt stiv og kedelig dialog med en meget beskrivende fortæller, men det passer faktisk meget godt til bogens stemning, selv om det nogle gange kom til at føltes ensformigt og uinteressant.

Bogen er første gang udgivet i 1991 og når man læser bogen, kan man se hvor meget vi har rykket os i forhold til det med overvågning og hvor omfattende og normalt det er blevet i vore hver dag. Jeg synes ikke bogen er direkte uhyggelig, men dobbeltheden og uvisheden, synes jeg var rigtig godt beskrevet.

Sliver får 3/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar