søndag den 11. juni 2017

Daisy Godwin - Victoria

Bogen er lyttet som lydbog på Mofibo. Den er udgivet i forbindelse med BBC tv-dramatiseringen af samme navn, som har fået meget opmærksomhed.

Historien følger de første regeringsår af den legendariske og meget elskede dronning og senere dronningemoder Victoria, der også har lagt navn til den så kendte victorianske-tidsperiode og som regerede i over 60 år. Vi følger hendes udfordringer med, at skulle gøre sig gældende både som regent, men i høj grad også som kvinde i et mandsdomineret univers.

Det er en bog der er skrevet for at underholde og den hylder en elsket person i det engelske kongehus, og det vil jeg give den, den er meget underholdende. Men jeg må indrømme, at jeg havde forventet noget mere seriøst, der måske også dækkede en større del af Victorias lange regeringstid og ikke bare en roman der centrerer sig omkring Victorias flirten med landets premierminister og hendes betroede rådgiver, den noget ældre Lord Melbourne og hendes endelige møde med sin kommende mand Prins Albert.

Når man ser på de skelsættende ting der skete for Storbritannien under Victorias regeringstid, hvor unionen var på sit absolut højdepunkt af magt og landbesiddelser, så virker det meget fattigt for mig at forfatterinden vælger den meget ensporede vinkel hun gør. Vi hører kun ganske kortfattet om spændingerne i regeringen og i stedet er der rigtig meget om de mange hofintriger, kogt ned til ubetydelige hverdagsdramaer. Her var det nemt at spotte skurkene blandt heltene, hvilket ikke er helt så sort og hvidt i virkeligheden.

Især fremstillingen af Victoria fandt jeg overromantiseret og unuanceret. Jeg går udfra at forfatterinden ikke har set den tv-dokumentar i tre dele, som blev sendt fornylig, der fremstillede Victoria, som en nymfoman der væmmedes ved hendes egne børn.

Jeg var underholdt og nød til en vis grad historien, men sidder alligevel tilbage med en stor skuffelse over, at romanen ikke kunne byde på mere. Hvis jeg på et tidspunkt skulle få lyst til at læse mere om Victorias regeringstid, vil jeg nok se mig om efter en mere seriøs biografi.

Victoria får 2/5 stjerner

7 kommentarer:

  1. Jeg har ikke læst bogen endnu - ser lige serien færdig først, men også den er jeg lidt skuffet over. Da filmen Young Victoria kom kunne jeg acceptere dens snævre fokus, men havde forventet mini-serien ville have mere tid og plads til mere end Victorias følelser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har heldigvis ikke mulighed for at se tv-serien, for jeg er sikker på at den også ville skuffe mig.

      Slet
  2. Æv - kender godt følelsen. Lyder desværre ikke som en bog for mig :-/


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg tror heller ikke det er en jeg vil anbefale til nogen, med mindre det skulle være som en historiskkærlighedsroman.

      Slet
  3. Øv, jeg har ellers også gået og kigget langt efter den, men jeg kan se at den må ryge lidt ned ad listen nu. Det kan dog godt være at jeg tager den op senere.
    Men det er lidt sjovt med historiske romaner. Jeg researchede en del om Kleopatra VII til en bog jeg skrev, og blev hamrende vred, når hun blev anderledes portrætteret end jeg mente hun skulle være. ;-) Enhver historisk forfatter gætter jo bare, og forfatteren her har måske kun ville påpege det romantiske.

    SvarSlet
    Svar
    1. I dette tilfælde er der nok mere reelt fakta at forholde sig til end i tilfældet med Kleopatra ;) Og den er nok skrevet som en hyldest til den legendariske monark og kan derfor heller ikke være alt for kritisk, men lidt mere alsidighed havde ikke skadet.

      Min skuffelse skyldes helt sikkert, at jeg ikke gik ind til bogen med en formodning om, at det var en seriøs biografi med kildehenvisninger og det hele. Så mine forventninger til bogen lå så milevidt fra denne historiskekærlighedsroman, at det ikke kunne andet end at gå galt :D Men jeg burde have luret det, da jeg så at lydbogen kun var på små 14 timer. Det er jo slet ikke nok til en fyldestgørende biografi.

      Slet
    2. Det kan i hvert fald kun være en lille del af et "stort" liv. :-)

      Slet