tirsdag den 9. maj 2017

Lev Tolstoj - Krig og fred

Denne smukke to-binds udgave er købt i Bog & Idé Brønderslev og jeg har lyttet sidste halvdel som lydbog fundet på Mofibo.

Det var en okay lydbog, selv om oplæseren havde en noget monoton stemme, nærmest hen ad lidt gravkammerrøst, men det var helt klart lydbogen, der er årsagen til, at jeg overhovedet kom i gennem hele bogen.

Som titlen fortæller, handler denne moppedreng om krig og fred, her i form af Napoleonskrigene og deres betydning for Rusland som nation. men også om kærlighedens uransagelige veje.

For kærlighed kommer i mange afskygninger. Der er den første barnlige forelskelse, den lidenskabelig tiltrækning, det udspekulerede spil med andres følelser og så er der det arrangerede fornuftægteskab, hvor det det handler om er penge og hvor man befinder sig på samfundets rangstige.

Det er noget af et digert værk og det har også længe afholdt mig fra at gå i gang med den. Da jeg så endelig kom i gang med det første bind, opdagede jeg at dens volumen skyldes at forlaget har valgt at bibeholde, de mange franske passager, samtidig med de også er i dansk oversættelse.

Forklaringen på det er at Rusland på den tid, hvor bogens handling udspiller sig ( 1805-1820´erne), var meget orienteret mod Europa og den russiske adel talte fransk sammen. Det var heller ikke ualmindelig, at overklassens unge mænd blev sendt til Europa, her under Frankrig og Schweiz, på dannelsesrejse og senere når de blev ældre, tog de på kurophold de selv samme steder. Altså lige indtil Napoleon ødelagde det hele, og den russiske begejstring for det franske falmede i takt med Napoleons indtog i landet.

Der var steder hvor jeg i starten ( hele bind 1) følte at historien var én lang ørkenvandring, med alenlange afsnit om krigen, generaler og slag der udkæmpedes. Der var kun enkelte små grønne oaser undervejs om personerne og det føltes lidt som om historien stod i stampe. Men efterhånden som jeg kom længere og længere ind i fortællingen ( bind 2), synes jeg faktisk der blev flere meget underholdende steder og også lige frem morsomme passager, der fik mig til at trække på smilebåndet.

Til sidst endte jeg med at være fanget ind af handlingen og sad med et ønske om at vide, hvad der ville ende med at ske med personerne. Udover det er det en god historietime om en tid, et land og en krig, som jeg ikke kendte meget til i forvejen.

I tilbageblik, en meget blandet fornøjelse, som var sej at komme i gennem, men som heldigvis endte med at efterlade et godt og positivt indtryk.

Krig og fred får 4/5 stjerner.

6 kommentarer:

  1. Du er simpelthen så sej, at du har kæmpet dig igennem de par mursten! Og hvor fedt at de var det værd :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må også indrømme at jeg lavede en lille sejrsdans da jeg endelig kunne lægge den bag mig ;)

      Slet
  2. Virkelig godt klaret! Og hvor er det nogle smukke bogforsider. Mon jeg nogensinde får dem læst også?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg føler det er en af litteraturens milepæle jeg nu kan krydse af på listen. Mon ikke, der er jo ikke noget der haster og jeg tror egentlig ikke det er dumt med en god del livserfaring når man læser den :)

      Slet
  3. Denne anmeldelse har jeg virkelig glædet mig til at læse, da jeg har planer om at kaste mig over bogen i sommerferien :-)

    Dejligt at det var en god læseoplevelse trods en hård start. Jeg er positivt overrasket over, at der er morsomme passager - det ser jeg frem til :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg synes i hvert fald den måde han fremstillede aristokratiet i Rusland og deres meget hykleriske holdninger til bønderne og ikke mindst hinanden.

      Rigtig god fornøjelse når du kommer til den :)

      Slet