fredag den 19. maj 2017

Dorthe Nors - Spejl, skulder, blink

Bogen er købt på Hjørring Bibliotekernes Bogudsalg i april i år. Romanen er meget flot blevet shortlisted til den meget prestigefylde Man Booker Prize.

Det er lidt svært, at fortælle hvad romanen handler om, uden at skulle ud i at analysere teksten. Men kort fortalt handler den om Sonja, der er over 40 år, som stadig ikke har lært at skifte gear, selv om hun har gået til køreundervisning i mere end et halvt år. Men egentlig handler den nok om ensomhed, om at finde sig selv og tage kontrol over sit eget liv som moden kvinde.

Bogen har fået rigtig meget kritik fra sine udenlandske læsere og det kan jeg egentlig godt forstå, for bogen er meget dansk i sin udformning, den er dybt tragikomisk og smækfyldt med ironi, som jo er så typisk dansk.

Jeg kunne godt mærke at den har en snert af noget storslået over sig, men generelt er denne type historier bare ikke mig. Bogen er ikke særlig lang og noget af teksten baserer sig på nogle referencer til en Jodie Foster film, som jeg ikke har set og derfor går de referencer fuldstændig hen over hovedet på mig. Jeg kan forestille mig ditto, for det udenlandske publikum, når det kommer til de referencer, der er til nogle danske kulturfænomener blandt andet til populære danske evergreens.

For størsteparten kunne jeg godt lide historien, men som tidligere skrevet, er underfundig tragikomisk socialrealisme, der mest er baseret på metaforer, ikke lige min favorit genre.

Skulder, spejl, blink får 3/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar