onsdag den 24. maj 2017

Anna Grue - Italiensvej

Bogen er købt på Hjørring Bibliotekernes Bogudsalg i april i år. Af samme forfatter har jeg tidligere læst novellesamlingen De andre, som jeg var meget begejstret for.

Da den 21-årige romerinde Vittoria ankommer til København i 1958, har hun kun et spædbarn, en madonna-statue og en brun kuvert med kontanter med sig. I starten indlogerer hun sig på et usselt hotel i Colbjørnsensgade, hvor hun bliver veninde med sin værelsesnabo Conny, der er hendes diametrale modsætning med sit udfordrende tøj og frie indstilling til sex.

Vittoria ved ikke hvad hun skal gøre, men da hun ser en ledig stilling som husbestyrer på Italiensvej, ser hun det som et tegn fra himlen og søger jobbet.

Det er en herlig historie, der med det samme tog mig med ind i en verden, der minder meget om de gamle danske film med Poul Reichhardt, Ib Mossin, Tove Maes og alle de andre folkekære gamle danske skuespillere. En verden som jeg nogle gange kan grine lidt af og rulle lidt med øjnene af, men som jeg egentlig synes er meget hyggelig og som gør mig lidt nostalgisk.

Tidsbilledet forfatteren tegner er genkendeligt og tegner et billede af et samfund der er meget anderledes end det vi kender i dag. Hvor husmødre gik hjemme og tobaksrygning var tilladt over alt. Men ikke nok med det, så får man som læser også med et glimt i øjet serveret et par velvalgte sandheder om os som danskere, som Vittoria oplever den meget anderledes kultur og ikke mindst madkultur i forhold til det Italien hun kommer fra. Selve mysteriet der lå og lurede under overfladen om hvorfor Vittoria måtte flygte over hals og hoved, var selvfølgelig også en drivkraft i læsningen.

En skøn sommerbog, der måske ikke skaber noget samfundsdebat, men som man lægger fra sig med en dejlig fornemmelse indeni.

Italiensvej får 4/5 stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar