fredag den 21. april 2017

Justin Hill - Crouching Tiger, Hidden Dragon - Sword of Destiny

Bogen er købt på The Book Depository.

En baby, der med onde hensigter bliver forbyttet med en anden baby, skæbne, kærlighed, et magisk sværd, et overflødighedshorn af dygtige krigere og spændende kampe, det er vist essensen af denne historie.

Oprindelsen af denne bog har en lidt kringlet forklaring. Det hele starter med Iron Crane-serien af Wang Du Lu, der levede fra starten af 1900-tallet til slutningen af 1970´erne.

Bøgerne i serien har ikke været oversat til andre sprog, indtil 2013, hvor en af dem, den sidste i serien, tror jeg, med titlen Iron King, Silver Vase blev filmatiseret under navnet Crouching Tiger, Hidden Dragon - Sword of Destiny, som så igen har inspireret til denne bog - og for at det ikke skal være løgn, så bliver denne bog nu filmatiseret til Netflix. Noget af en indviklet historie.

Hele den oprindelige serie er endnu ikke oversat til engelsk, men fås i fransksprogede udgaver.

Udfra bogens meget flotte cover, forventede jeg en spændende historie, fyldt med kinesisk kampsport og overleveringer, og det fik jeg til fulde. Fortællingen er overordentlig underholdene, men jeg synes den bar præg af, at være skrevet udfra et filmmanuskript.

Der var meget store spring ind imellem og nogle steder virkede den usammenhængende. Der var næsten ingen beskrivelse af landskaber, stemninger og personer. Især i forhold til personerne savnede jeg lidt mere dybde. Men da jeg ikke har læst de oprindelige bøger, ved jeg ikke om det er stilen i serien.

Bogen er hurtigt læst, og selv om jeg nød den meget, så følte jeg, at jeg ville have fået endnu mere ud af den, hvis jeg havde set filmen først.

Crouching Tiger, Hidden Dragon - Sword of Destiny får 3/5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar