torsdag den 6. april 2017

Dodie Smith - The Hundred and One Dalmatians.

Bogen er købt på Saxo.com.

Jeg har hverken set filmatiseringen af historien eller tegnefilmen, så dette var mit første møde med denne børnebogsklassiker og det var et fint møde.

Min datter på 8 år, som elsker alt hvad der har med dyr at gøre, som alle børn på den alder nu engang gør, ville helt sikkert elske historien. Så det er lidt ærgerligt, at jeg har valgt at købe den på engelsk og ikke på dansk, så vi kunne have haft lidt glæde af den sammen.

Den har en fin spændingskurve, med mange små sjove episoder undervejs til lige at bryde spændingen og hvem kan ikke stå for en flok søde små hundehvalpe.

Bogen er fra 1956 og jeg synes godt man kan mærke sådan en efterkrigstidsvibe. For eksempel så har alle de glade dyrehjælpere undervejs militærtitler, de marcherer i rækker og geled og det hele er sat op som en militæroperation. Jeg synes det var lidt ærgerligt, at Missis skulle fremstå sådan lidt blondine-dum og tages hensyn til som en svagelig, men jeg tror ikke et barn ville bemærke sådanne ting.

Den er sød og underholdende, men jeg tror, at jeg selv ville have sat mere pris på den, hvis jeg havde læst den som barn end nu da jeg er voksen. Den var hyggelig nok, men jeg synes ikke rigtig den fangede mig 100%

Denne udgave har en rigtig flot forside og nogle fine detaljer inde under smudsomslaget, samt nogle virkelige nuttede illustrationer inde i bogen.

The hundred and One Dalmatians får 3/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Så fin en udgave! Jeg vil rigtig gerne læse denne bog en dag - måske for mini-bookworm når hun er lidt ældre :-)

    Er der nogen bestemt grund til, at du har valgt ikke at give den stjerner?

    SvarSlet
    Svar
    1. God ide, jeg tror det er et hit hos alle børn, især til højtlæsning.

      Grunden til at jeg ikke har givet den stjerner er, at jeg faktisk ikke vidste hvad jeg skal give den. Den er sød og jeg kan godt se hvorfor børn kan lide den, men jeg synes ikke der var så meget i selve historien for mig som voksen. Jeg tror jeg har givet den 3 stjerner på Goodreads.

      Slet