fredag den 17. marts 2017

Touré - I Would Die 4 U

Bogen er lyttet som lydbog på Mofibo.

Kendisbiografier er ellers ikke noget som interesserer mig særlig meget. Men Prince som fænomen har jeg altid været lidt fascineret af, måske fordi han netop ikke har været en af dem, man har set i medierne hele tiden. Jeg har gennem min ungdom lyttet til mange af hans hit, men mistede lidt følingen med ham efter "symbol" hurlumhejet.

Det der tiltrak mig ved denne bog er, at det ikke er en biografi som sådan, det er mere en analyse af Prince set i forhold til hans opvækst og den tid han voksede op i. Forfatteren skriver om kendetegnene ved de forskellige generationer fra baby boomerne til generation X og analyserer hvordan Prince brugte race og seksualitet til at danne sit image.

Touré fortæller om de gange han selv har mødt  og interviewet ikonet og han bruger sangtekster, såvel som udtalelser fra gamle bandmedlemmer, som en måde at give et billede af Prince som menneske og stjerne. Jeg følte der var lidt for meget af forfatteren selv indeover, at han fremhævede sig selv lidt for ofte, men det er nok bare den danske jantelov, der påvirker mig.

Jeg kunne rigtig godt lide bogen og den måde den blev fortalt. Jeg synes, den var seriøs og bestod ikke af overdreven og upassende snagen i Prince privatliv, eller virkede som om den kun var ude på at vække skandale.

En fin hyldest til et unikt og specielt talent, der som så mange af de store stjerner, døde alt for tidligt.

I would die 4 U får 4/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar