lørdag den 11. marts 2017

Forlagssnob!


Jeg modtager flere og flere emails med tilbud om anmeldereksemplarer fra mindre forlag og fra forfattere, der selv udgiver deres bøger. En stor del af de meget generøse tilbud, takker jeg pænt nej til, da jeg allerede udfra bogens beskrivelse eller genre kan se, at det ikke er en bog som interesserer mig. Ikke alle tager et afslag lige pænt og I den anledning er jeg blevet spurgt, om jeg er så meget snob, at jeg kun vil skrive om bøger fra de store forlag.

Så jeg synes, jeg lige ville fortælle lidt om hvordan jeg vælger bøger:

At læse er min hobby og at blogge gør jeg kun for min egen fornøjelses skyld, derfor gider jeg simpelthen ikke at bruge tid på at læse en bog, som overhovedet ikke har min interesse, Hvilket forlag der udgiver bogen eller hvem forfatteren er, er jeg fløjtende ligeglad med, hvis jeg synes en bog lyder spændende.

Når jeg søger ny læseinspiration foregår det, hvad engelske titler angår, hovedsageligt gennem BookTube, det lille boglige hjørne på YouTube. Her følger jeg en del meget forskellige mennesker, som jeg synes lyder interessant og som har meget varierende smag indenfor bøger.

Hvad danske titler angår, foregår det mest hos online boghandlen Saxo.com. Her har man den mulighed at sortere søgningen til at vise kommende bøger, hvilket jeg synes er rigtig smart, i stedet for at jeg skal ud og kegle rundt på de mange forskellige forlags hjemmesider, som ikke alle er lige brugervenlige. Derfor ved jeg ofte slet ikke hvem der har udgivet den, når en bog fanger mit øje.

Men jeg må da også indrømme, at det jeg i mange tilfælde i første omgang tiltrækkes af ved en bog, er en lækker og iøjnefaldende forside og der synes jeg nogle gange det godt kan knibe for selvudgivere og mindre forlag. Jeg ved ikke om det er rigtig, men det virker til at det er et sted, man vælger at spare, hvilket jeg synes er synd, for det er det jo, det allerførste indtryk du får af en bog.

En anden ting er kvaliteten af bøgernes indhold. Selv om jeg flere gange har ramt ind i selvudgivelser der er supergode, velskrevne og af overordentlig god kvalitet. Så er jeg også stødt på utrolig mange som er en rodebutik eller som godt kunne trænge til en ordentlig omgang redigering og korrekturlæsning. De har været en pine at komme igennem og har gjort at jeg er ekstra skeptisk over for selvudgivelser, for så synes jeg de er spild af min tid.

Det er jo ikke kun bøger fra små forlag eller selvudgivelser jeg ikke har brudt  mig om gennem tiden. Jeg har også læst flere bøger fra store forlag, som jeg ikke har kunnet lide. Men her er det oftest på grund af det bogen handler om og ikke mangler i fremførelsen. Sådan er det jo bare, vi har alle forskellig smag.

Så ja, måske er jeg forlagssnob, men det er jo min blog og min fritid jeg bruger på at læse, så det står mig jo heldigvis frit for, selv at vælge det jeg læser.

4 kommentarer:

  1. Jeg synes, det er et ret flabet svar, du har fået. Jeg har ikke selv fået den slags kommentarer, selvom jeg siger nej tak til ca. 90-95% af de henvendelser, jeg får. Jeg vil ganske enkelt ikke betale for noget, som jeg ikke tror falder i min smag.

    God weekend herfra.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis er det den eneste flabede henvendelse jeg har fået siden jeg startede bloggen i 2013. Så det må siges at være mere undtagelsen end regel. Gudskelov for det! Men lidt pigesur bliver man da altid ;)

      Slet
  2. Problemet synes jeg, opstår også ved at jeg er blevet klogere af skade og det er selvfølgelig synd for selvudgiver branchen, men har bare brændt fingrene for mange gange på dårlig læsning. Så ja, jeg synes de forlag der ikke selvudgiver bøger er bedre, fordi de jo nok har været igennem et filter, en redaktør der skulle vurderer om bogen overhovedet ville kunne tjene penge. Det tager alligevel 5-6 timer at læse en bog, det er altså ikke småtid man snakker om her. Jeg kan virkelig godt forstå det må være træls, især hvis man som forfatter har en bog som er fuld på højde med markedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis! Det er rigtig synd for dem der har et godt produkt, for der er mange gode selvudgivelser helt på højde med det der udgives fra de store forlag. Men desværre er der endnu flere middelmådige og amatøragtige udgivelser, også bliver man bare mere tilbageholden, jo flere man læser af dem.

      Slet