torsdag den 2. marts 2017

Biblioteksbøger.

Et af mine boglige nytårsforsæt for i år er, at jeg vil forsøge at læse mere og købe mindre. Derfor er jeg begyndt at låne bøger på biblioteket og det fungerer faktisk rigtig godt. Jeg har allerede nu haft fire bøger hjemme og to bøger står og venter på at blive afhentet.

Nu er det ikke sådan, at jeg aldrig har prøvet at bruge biblioteket før. I min ungdom var jeg faktisk en ret habil biblioteksbruger. Det ændrede sig bare lige så stille, da jeg blev ansat i boghandel, hvor jeg fik god medarbejderrabat og adgang til alle de flotte spritnye bøger.

Noget af det jeg godt kan lide ved biblioteksbøger er, at jeg bare kan aflevere de bøger tilbage som jeg ikke har lyst til at læse alligevel, helt uden at jeg får dårlig samvittighed over at have brugt penge på dem, eller hvis det er en anmelderbog, at forlaget i dyre domme har sendt en bog, jeg ikke bryder mig om. Jeg er desuden meget positivt overrasket over bibliotekets store udvalg af engelske bøger.

Noget som irriterer mig lidt er den lange ventetid på populære bøger, men jeg kan selvfølgelig også godt forstå, at bibliotekerne har et begrænset budget, der også skal dække de mindre populære bøger, hvilket jeg kun synes er godt. Det er bare træls at være nummer 8 eller 12  på listen, når det er en bog jeg gerne vil læse lige nu og her. Jeg har dog været heldig at omgå dette et par gange, ved at låne bogen på engelsk. Det gælder blandt andet The Nix af Nathan Hill og The Wonder af Emma Donoghue, dem havde jeg i engelsk udgave i løbet af en uge.

På damerne i min læseklub, der benytter et større bibliotek i en anden kommune, kan jeg forstå at de er ret glade for kviklånshylden, hvor der er mulighed for at låne helt nyudkomne bøger, men hvor man så bare må låne dem i 14 dage. På mit lille lokale bibliotek her i byen, er det dog for det meste kun krimier og bøger fra forfattere som Lucinda Reiley og Lisa Kleypas der dominerer kviklånene, så jeg synes ikke der er så meget at hente for mig. Men jeg kan godt lide ideen.

Det er i hvert fald sikkert at biblioteksbøgerne hjælper godt til med at minimere mine bogkøb, så det er helt sikkert noget jeg vil blive ved med.

4 kommentarer:

  1. Det er ret interessant som bibliotekar at læse om dine oplevelser med biblioteks bøger. I forhold til reservationer er det lidt svært at forstå hvad du mener, så jeg prøver lige at forklare hvordan det foregår. Du finder en bog du gerne vil bestille. Du reserverer den via hjemmesiden. På din side kan du se en liste over dine reservationer og hvilket nummer du er. Når bogen så er klar til dig modtager du enten en email eller sms, hvor der står hvor den er. Håber det giver lidt mening.

    SvarSlet
    Svar
    1. Oaky, tak. Jeg tror problemet opstår, når mit eget bibliotek ikke har bogen og jeg så går videre til bibliotek.dk, så går det åbenbart lidt tid inden det registres begge steder.

      Slet
  2. Jeg elsker biblioteket - også selvom jeg er begyndt at købe en del af de bøger, jeg vil læse, men det skyldes ofte, at jeg ikke kan skaffe dem via danske biblioteker. Jeg bliver dog nødt til at bestille bøgerne på forhånd, for jeg får bare lånt for mange, hvis jeg selv går på jagt mellem hylderne :D


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. For mig er det lige modsat. Jeg kommer aldrig hjem med nogen, hvis jeg ikke bestiller på forhånd, for vores bibliotek er bare en underafdeling. Til gengæld får jeg altid bestilt for mange hjem, for jeg synes det er svært at beregne hvor lang tid der går inden de kommer.

      Jeg er positivt overrasket over at kunne bestille de helt nye engelske udgivelser hjem, jeg tror, det vil ændre mine købevaner til at jeg fremover kommer til at købe bøger, som jeg allerede har læst og gerne vil have på hylden.

      Slet