mandag den 13. marts 2017

Antony Beevor - Anden Verdenskrig

Bogen er lyttet som lydbog på Mofibo.

Her halvejs inde i bogen, har jeg valgt at stoppe for nu. Det er bestemt ikke fordi bogen er dårlig, for det er en rigtig fin bog fortalt i et lettilgængeligt sprog.

Det er en meget omfattende gennemgang af krigen slag for slag over hele verdenen. Jeg vidste allerede da jeg påbegyndte den som lydbog, at det ville være svært, fordi jeg måske ikke altid er 100% opmærksom når jeg lytter og derfor lånte jeg også bogen på biblioteket som supplement.

Men jeg er kommet frem til, at jeg hellere vil læse bøger der tager fat på specifikke slag eller emner fra krigen, end denne overordnende gennemgang.

Jeg synes også, at selv om den er godt skrevet, er der den der snert af bedrevidenhed, hvor forfatteren i bagklogskabenslys, kan udpege alle de ting som blev gjort galt og hvad politikkere og hærførerne skulle have gjort i stedet.

Så kan jeg bedre lide, når tingene bare bliver fortalt som de er sket, for selv om vi sidder i dag og ved at hvis Storbritannien og Frankrig havde reageret da Tyskland gik ind i Polen i 1939, så er der stor sandsynlighed for, at der måske slet ikke havde været nogen krig. Men det synes jeg ikke rigtig, at jeg kan bruge det til noget, for det gjorde de nu engang ikke, så det er ren spekulation.

Men har man brug for en overordnet redegørelse for krigens gang i hele verden er det excellent bog til formålet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar