fredag den 24. februar 2017

Pernille Boelskov - Bornholmerdybet

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra forfatteren. Af samme forfatter har jeg tidligere læst Granitgraven og novellen Liget i Nørrekås.

Dette er det andet bind i forfatterens serie om Agnethe Bohn, der efter mange år ovre vender tilbage til sin fødeø, som præstevikar i Rønne sogn. Nogle familiemæssige problemer har gjort, at hun ikke er på alt for god fod med resten af sin familie. I Bornholmerdybet bliver Agnethe endnu engang blandet ind i fætteren, Lars Bohn Hansen og Bornholms Politis eftersforskning. Denne gang af en ung kvindes død ombord på Willum Clausen.

Som jeg skriver igen og igen, så er krimier ikke det jeg læser mest af, især ikke krimiserier. Jeg er slet ikke til blodige og voldsomme drab. Der skal være noget unikt og helt specielt ved en krimi, før jeg har lyst til at læse den og den skal virkelig være god før jeg gider at læse videre i en serie.

I første omgang var det det, at den foregår på Bornholm, der fik mig til at tage fat i Granitgraven. For selvfølgelig er jeg, som selv er født og opvokset på øen, interesseret i alt fra min hjemstavn. Men det der fik mig til at læse videre i serien, er den måde historien bliver fortalt på og i høj grad bogens personer, som jeg føler er rigtige mennesker, som jeg kan forholde mig til.

Valget af en præst som hovedperson er anderledes og spændende. Agnethe og Lars fungerer godt sammen og deres problematiske fortid giver en god dynamik og det samme gør Agnethes ikke helt gnidningsløse arbejdsforhold med de sorte indre missionske præster og medlemmer af menighedsrådet. De to hovedpersoner gør historien menneskelig og vedkommende. De er beskrevet med humor, kærlighed og en stor indsigt i det moderne menneske.

Forfatteren skriver godt og levende, fortællingen flyder let og sammenhængende. Hun er eminent til at videreformidle essensen af Bornholm og bornholmernes særheder. Hun er virkelig god til at fange øens talesprog, de små finurligheder og specielle kendetegn. Der er mange små historiske og nutidige afsnit flettet ind i historien og de er rigtig gode for forståelsen af øen, uden at de virker belærende eller forcerede. Nogle af de sproglige ting, kunne jeg forstille mig, er svære at forstå for ikke-bornholmere og folk der aldrig har besøgt øen. For mig så emmer serien af forfatterens kærlighed til øen og dens befolkning på både godt og ondt.

Jeg er ikke sikker på, om der er noget at komme efter for de hardcore krimifans, der kan lide blod og gru, men hvis man er interesseret i mennesker, kan lide god underholdning og ikke mindst Bornholm, så kan jeg stærkt anbefale serien.

Bornholmerdybet får 5/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar