onsdag den 15. februar 2017

Kiran Millwood Hargrave - The Girl of Ink and Stars

Bogen er købt på Saxo.com.

Historien handler om Isabella, der bor på øen Joya sammen med sin far der er kartograf - han tegner kort. En gammel overlevering fortæller, at Joya for mange år siden, var en flydende ø. Men en ond ilddæmon fangede den og gjorde den fast til havbunden og ville ødelægge den.

En modig pige reddede øen ved at true dæmonen med, at lade ham oversvømme, med mindre han lovede aldrig at tilintetgøre hele øen. For nogle år tilbage ankom Guvernøren fra Afrik og afskar den del af øen Isabella bor på fra resten af øen. Nu er en ung pige blevet myrdet.

Det er det smukkeste cover jeg længe har set. Der er flere kort i bogen og hver enkelt side er ligeledes smukt dekoreret. Jeg ville så gerne knuselske den, men det kan jeg bare ikke. Den fik mig til at føle mig, som en af rumpenisserne fra Ronja Røverdatter. Dem der hele tiden spørger "Hvorfor det?". Der er så mange huller i handlingen, at jeg blev mere og mere frustreret hen ad vejen. Man bliver bombarderet med informationer hele tiden, som ikke giver nogen mening.

Selve historiens skelet synes jeg var interessant og helt sikkert meget unik. Men der er så meget der ikke giver mening. Hvert kapitel rejste nye spørgsmål og jeg føler aldrig jeg fik svar på nogen af dem. Vi får at vide at Guvernøren er ond og skal have en lærestreg, men det bliver aldrig forklaret hvad han gør der er så ondt. Der mangler så meget baggrundhistorie for at forstå personernes handlinger og mere beskrivelse af øen, for at forstå de ting der foregik. Der nævnes for eksempel lerminer, som Isabellas mor arbejdede i, men hvad det indebærer står hen i det uvisse.

Der nævnes i flæng ting som man forventer har betydning for historien, for eksempel får man i starten at vide, at første skoledag er Isabella og hendes fars værste dag på året, men hvorfor fik jeg aldrig fat på. Der er også en historie om et lysende magisk skib, som Isabellas oldefar ankom til øen i, men heller ikke her kommer der nogen forklaring, for hvordan det passer ind i sammenhængen.

Jeg forsøgte at læse bogen en gang til, men jeg opgav, for jeg blev bare endnu mere forvirret af det og endte med at have endnu flere spørgsmål end første gang. Så for at være ærlig, så forstod jeg nada af bogen. Andre er måske mere skarpsindige end jeg og om ikke andet så har man en smuk bog på hylden.

The Girl of Ink and Stars får 1/5 stjerner.


4 kommentarer:

  1. Øv hvor ærgerligt, for ja, grundprincippet lyder interessant nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du får mulighed for at læse den, synes jeg du skulle gøre det. For det kunne være sjovt at høre andres meninger. Det kan jo være jeg bare fuldstændig har misforstået noget :)

      Slet
  2. Argh, æv! Den står på min liste over bøger, jeg vil låne de kommende måneder. Nå, men kan være, jeg giver det et forsøg alligevel...


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg helt sikkert du skal, for du forstår måske mere af den end jeg gjorde. Den har da fået mange 5 stjernede bedømmelser på Goodread, så det kan også bare være mig der er tungnem :) Jeg har en eller anden fornemmelse af, at historien måske har noget med Sydamerikas historie at gøre, men jeg ved for lidt til at sige det med sikkerhed.

      Slet