torsdag den 16. februar 2017

Elif Shafak - Three Daughters of Eve

Bogen er lyttet som engelsk lydbog på Mofibo.

Historiens hovedperson Perry er en tyrkisk middelklasse husmor. Bogen starter med, at hun er på vej til et middagsselskab med sin datter i bilen. I et ubemærket øjeblik stjæler en tigger hendes håndtaske og ud falder et foto fra da hun var ung og studerede på Oxford.

Vi følger nu både Perry i nutiden og i fortiden og hører om hendes barndom i et hjem med en fanatisk troende mor og en ikke-troende alkohoriseret far. Samt hendes tid i Oxford omkring 2001-02, der var præget af venskabet med to andre kvinder med arabisk/ muslimsk afstamning og ikke mindst professor Azur, den meget karismatiske lærer i studier om Gud.

Østens mystik har været en trend i bøger det sidste halve års tid. Der har været udgivet flere genfortællinger af diverse arabiske 1001 nats eventyr og det var hvad jeg forventede af denne bog, alene baseret på det smukke cover.

Men jeg skulle ikke ret langt ind i bogen, før jeg fandt ud af, at der er knapt så meget magi og mystik over historien, som jeg havde forventet. En temmelig lang beskrivelse af diverse torturmetoder brugt i nutidens tyrkiske fængsler, fortalte mig, at vi er meget langt fra fortryllelse og fortidsmystik.

Det var interessant at læse om Tyrkiet i nutiden, som altid har været landet hvor Vesten møder Østen. De store kontraster der er mellem de troende og ikke-troende og hvordan gamle traditioner stadig har indflydelse på moderne menneskers liv. Bogen handler i store dele om forskellige trosretningers syn på Gud og de punkter hvor de mødes og adskiller sig fra hinanden.  Men den handler også om den magt en lærer har over sine elever og hvor lang man vil gå for at opnå det man ønsker.

Ikke helt den bog jeg havde regnet med, men den viste sig nu at være ganske udmærket alligevel.

Three Daughters of Eve får 3/5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar