mandag den 30. januar 2017

Tom Buk-Swienty - 1864 i billeder.

Bogen har jeg fået af Arnold Busck til deres januar bogudsalg.

Sidste år lyttede jeg forfatterens to bøger, Slagtebænk Dybbøl og Dommedag Als om den skæbnesvangre krig i 1864, som kostede så mange liv og Danmark en fjerde del af sit landområde.

Jeg var meget begejstret for begge bøger og da jeg så denne bog til udsalget, synes jeg det kunne være et fint supplement og en god måde, at følge op på de to bøger. Man behøver ikke at have læst de to føromtalte bøger, den kan også sagtens læses selvstændigt.

Bogen er inddelt i kapitler med hver deres tema, hvor forfatteren som sædvanligt overordentlig velformuleret og medrivende skriver om krigen. Denne gang med udgangspunkt i de mange skitser, fotos og malerier fra krigens dage.  Da jeg har lyttet de to andre bøger, kan jeg ikke sige, om der er overlapninger af billedmateriale, men egentlig synes jeg ikke det gør noget med gentagelser i denne sammenhæng.

Det er et stort billedmateriale, der dækker mange vinkler. Der er alt lige fra fantastisk smukke og naturtro malerier, personlige fotos til en gruopvækkende manual på hvordan man amputerer forskellige lemmer. Gruopvækkende fordi man på den danske side af krigen, mente at bedøvelse var skadende for patienten og derfor foretog disse amputeringer uden.

Fantastisk bog! Jeg er lige så begejstret for den, som for de to andre bøger.

1864 i billeder får 5/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Godt tip - kan være jeg skal læse den, for det et ret spændende emne.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget interessant og så synes jeg at Buk-Swienty skriver på en måde, så man bliver engageret i krigen og de mennesker han skriver om.

      Slet
  2. Jeg har også bogen og var lige så begejstret som dig for de to Buk-Swienty bøger. Det var så rart at få en "billedbog", der passer til de to bøger. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert også tre bøger, som jeg kan se mig selv læse igen og igen. Helt fantastiske!

      Slet