søndag den 15. januar 2017

Raymond Briggs - When the Wind Blows

Bogen er købt på Saxo.com.

Jeg blev mindet  om bogen, da jeg så den nævnt på Bibliotekattens bøger, i hendes indlæg om Snemanden, som er af samme forfatter/illustrator.

Første gang jeg stødte på denne illustrerede historie, var på skolebiblioteket på Nexø skole og jeg kan huske den gjorde stort indtryk på mig. Mest af alt kan jeg huske, at jeg kunne relatere til den. Det er mærkeligt at tænke på i dag, at atomkrig faktisk var noget jeg som barn gik og tænkte på, der i midten af 1980´erne.

I gennem tegneserien følger vi et ældre engelsk ægtepar, der tusser rundt og gør forberedelser i tilfælde af at der skulle komme en atombombe. De følger de udleverede manualer til punkt og prikke. Samtidig med at de mindes hvordan det var under 2. verdenskrig.

Historien illustrerer koldkrigsfølelsen og frygten hele verden levede med ganske rammende. Historien er fortalt med en god portion sort humor og selv om alvoren er nærværende hele tiden, så kan man undervejs ikke lade være med at trække på smilebåndet af de to ældre og deres naivitet. Illustrationernes runde og bløde tegninger står i stærk kontrast til historiens tema.

Et nostalgisk gensyn med en uhyggelig tidstypisk historie.

When the Winds Blow får 5/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar