onsdag den 11. januar 2017

Natascha Kampusch - Ti års frihed

Bogen er købt på Saxo.com.

Natascha Kampusch vil altid være kendt som den østrigske pige, der blev bortført som 10-årig og som endelig undslap sin bortfører som 18-årig. Hun troede at alt endelig var overstået og at hun nu kunne leve i frihed.

Men hun havde ikke regnet med mediernes evige jagt på sensationer og at alle hendes valg og gerninger,helt ned til de mindste og mest ubetydelige ting, fra da af ville blive vendt og drejet i medierne og offentligheden.

I Ti års frihed tager hun til genmæle mod alle de uretfærdige beskyldninger hun er udsat for og hun slår på sin fortsatte ret til at have et privatliv og stadig beholde nogle af detaljerne fra sin tid i fangeskab for sig selv.

Hun bliver vedvarende mødt af diverse mere eller mindre fantasifulde konspirationsteorier. De oftest forekommende teorier er, at hun selv opsøgte gerningsmanden, at hun skulle have født et barn, at hendes forældre står bag bortførelsen eller at hun dækker over en ring af sexforbrydere.

Hun fremstår som en ufattelig stærk personlighed og utrolig intelligent. Det har nok også været det der hjalp hende til at overleve alle overgrebene og ikke bukke under i de 8,5 års fangeskab med mishandling og misbrug. Hun tvivlede ikke på, at hun på et tidspunkt ville undslippe og komme ud i friheden.

Men hendes stærke væsen og uvilje til at tage offerrollen på sig, som jeg respekterer hende meget for, er nok det der gør nogle folk vrede. Der er lige frem oprettet hadegrupper mod hende på de socialemedier. Hvilket er fuldstændig uforståeligt for mig! Hvad kan dog få folk til at hade en pige,der har været i hendes situation. Syge personer findes der åbenbart over alt.

På mange måder er det en vild og hovedrystende bog at læse. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at en pige der har været udsat for det hun har. Bliver nødt til at skrive en bog for at forsvare sig selv. Men jeg synes, det er sejt gjort og jeg respektere hende dybt, for at turde tage bladet fra munden og stille op til de øretæver, hun ved der ville komme i kølvandet på en bog som denne.

Jeg synes bogen er mere end bare hendes historie. Hun rejser spørgsmål og sætter fokus på mange problematikker i vores samfund og stiller blandt andet myndighedernes måde at håndtere hendes sag på til skue, hvilket nok heller ikke er særlig populært. Jeg håber virkelig for hende, at hun får ro i fremtiden og får mulighed for at få et nogenlunde normalt liv.

Ti års frihed får 5/5 stjerner.

9 kommentarer:

  1. Fed anmeldelse af hvad lyder som en meget interessant bog. Den har du virkelig givet mig lyst til at læse :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en bog som ville være god som læseklubbog Lige da jeg var færdig med den, ville jeg super gerne have diskuteret den med nogen.

      Den er som lydbog på Mofibo også ;)

      Slet
  2. Spændende - jeg havde helt glemt, at der er kommet en bog mere om hende. Lyder som en bog jeg skal læse på et tidspunkt :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert en relevant bog, hvis man har fulgt hendes sag.

      Slet
  3. Jeg er lige blevet færdig med den og er DYBT forarget. Jeg har ikke læst hendes første bog (moderhjertet ville ikke kunne holde til det), men tænkte at jeg ville se hvordan det var gået hende efter alle disse år.
    Og jeg er dybt chokeret over hvordan hun er blevet behandlet! Altså helt ærligt ...
    Jeg synes hun er en sej og stærk og modig kvinde. Og jeg har kun den dybeste respekt for at hun har klaret sig så godt på trods af det liv hun har haft.

    Desværre så drukner hendes berettigede kritik og den nødvendige diskussion af mediernes måde at håndtere journalistik på nok igen i hendes egen historie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænk af man efter 8 år i fangeskab i et lille rum under jorden i fangeskab hos en psykopat, skal finde sig i at få den behandling. Det er uacceptabelt på så mange niveauer! Det er meget bekymrende som etikken inden for journalistik og i det hele hvordan man gebærder sig på nettet, har rykket på vores opførsel over for andre mennesker.

      Slet
    2. Du har fuldstændig ret. Men vi ser det jo selv alle steder på nettet. Folk taler så grimt til hinanden at man forarges.
      Jeg så et klip fra hendes optræden på Godaften Danmark. For det første stillede intervieweren RET dumme spørgsmål, men et af spørgsmålene fik hende til at klumpe sammen, og alle kommentarerne roste intervieweren ... Som om DET er en præstation.
      Sorry, er ret opbragt. Blev lige færdig med den i dag. :-)
      Stakkels kvinde! Mon hun havde - hvis hun havde vidst hvordan de næste ti år ville blive - ville have taget imod tilbuddet om at skifte navn og identitet?

      Slet
    3. Man forundres og bliver nogle gange også lidt bange, når man læser kommentarer på de socialemedier, hvor alt åbenbart er tilladt og mange ikke har skam i livet.

      Dette er sådan en bog, man bliver nødt til at tale med nogen om bagefter, måske ligefrem råbe lidt højt om, fordi den er så vanvittigt at læse.

      Slet
    4. Lige præcis. Sådan havde jeg det også. :-)

      Slet