mandag den 23. januar 2017

Keld Broksø - Koldfronter

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Egolibris.

Da jeg lige nu læser bøger om både Den Kolde Krig og Rusland, kunne jeg næsten ikke modtage en bog, der passer bedre ind i de temaer. Så det var med stor forventning jeg gik i gang med den.

Fra de omkring 10.000 grave efter tyske krigsflygtninge på Vestre Kirkegård i København, over Berlin og Warszawa, til Kiev og Tallinn, så vidt omkring kommer denne spændingroman, der tager udgangspunkt i aktuelle politiske konflikter i Baltikum og i en families ulyksalige historie.

Det er et umage trekløver, der udgør bogens hovedpersoner. Bestående af Jack, en enspænder og særling med et hav af uafsluttede uddannelser bag sig, Stefan en helt almindelig dansk politiassistent og Andreas, en ældre tysk herre med ølvom. Men det fungerer! De meget aparte og anderledes personer giver det, der ellers ville have været en tør politisk og historisk moppedreng, et meget menneskeligt ansigt.

Det er nok en af de mindst voldelige thrillere jeg længe har læst, vi skal temmelig langt ind før vi møder noget tilsigtet død og vold. Uden at historien dog bliver mindre skræmmende af den grund, det hele foregår på et mere psykologisk og virkelighedstro niveau.

Forfatteren skriver godt og medrivende. Fortællingen er lang og i den tungere ende, det er ikke en man flyver i gennem. Hvilket ikke nødvendigvis er negativt ment. Det er tunge emner og der er meget lærerig og oplysende fakta der skal behandles. Det gjorde ikke noget for min skyld at den var lidt mere krævende at læse. Men til tider var den måske lidt for tung, af historiske aspekter, politiske intriger og de meget udførlige miljøbeskrivelser vejede også godt til.

Der er mange ting at holde styr på. Det var måske ikke alt jeg helt forstod undervejs og selv om der stod i begyndelsen af hvert kapitel, hvor i verden vi nu var, så mistede jeg alligevel orienteringen et par gange. Heldigvis forblev den overordende røde tråd meget tydelig hele bogen i gennem.

Rigtig god og meget skræmmende aktuel thriller.

Koldefronter får 4/5 stjerner. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar