lørdag den 14. januar 2017

Elke Hellwig - Maria Cora, hendes sjæl fandt ingen ro.

Bogen er købt på Arnold Buscks netshop. Jeg valgte bogen, fordi den foregår i mit nærområde.

Historien om den unge talentfulde lysstråle Maria Cora, foregår i Lønstrup ved Mårup kirke, på et uspecificeret historisk tidspunkt. Hun er vellidt af alle og både maler og skriver, men en tragisk begivenhed gør en ende på hendes liv og karriere.

Bogen er på 31 sider og skrevet i et meget naivt og enkelt sprog. Jeg kunne ikke helt finde ud af om, den er skrevet som en børne- eller voksenbog. Historien var efter min smag, alt for lyserød og Maria Cora for kedelig god og hun manglede noget personlighed. Jeg var heller ikke så vild med hele genganger-delen.

Jeg havde det svært med at tiden historien foregår i ikke bliver oplyst. Til at starte med forestillede jeg mig, at den foregår i starten af 1900-tallet, men så får man at vide, at hun dør ung og er den sidste der bliver gravsat på Mårup kirkegård og den sidste begravelse var i 1961 -  helt frem til midten af 1990´erne er der blevet nedsat urner - og så var jeg lige så forvirret som jeg startede med at være.

Det er meget svært med disse egnsprægede historier, især når det er en egn man kender godt, for jeg synes slet ikke den fik områdets stemning frem. Den barske natur og det specielle sindelag beboerne har i området. Men det er nok fordi jeg har bøger som Babettes gæstebud og Fiskerne i tankerne, når jeg tænker på livet langs Jyllands vestkyster og de bøger er i en helt anden liga.

En meget intetsigende og lidt kedelig historie, som slet ikke siger noget om området den foregår i.

Maria Cora får 1/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar