tirsdag den 27. december 2016

Tom Fletcher - The Christmasaurus

Da jeg søgte efter lydbøger på Mofibo, der havde noget med jul at gøre, faldt jeg over denne bog. Det var nok den meget iøjnefaldende forside, der fangede mit blik til at starte med. Jeg blev dog lidt i tvivl da jeg så, at det var Tom Fletcher der havde skrevet den.

Jeg har længe, sådan on and off, fulgt Tom og hans søster Carrie Fletcher på YouTube og de er begge meget talentfulde, men det er jo ikke ensbetydende med, at man kan skrive bøger også. Jeg har et lidt lunken forhold til alle de YouTubere, der de sidste par år er begyndt at udgive bøger i en lind strøm.

Men så læste jeg en anmeldelse af bogen på Den lille Bogblog, som synes ret godt om den og da vi har nogenlunde samme smag i bøger, så turde jeg godt give den et forsøg.

Et millioner år gammelt dinosaueræg, der bliver udruget af Julemanden, en ikke helt almindelige hovedperson, der bliver tyranniseret af skolens nye pige og en jæger, der vil skyde Julemandens flyvende rensdyr, er bare nogle af de finurlige og spøjse ting som denne bog byder på.

Ud fra forsiden og titlen kan man allerede se, at det ikke er en helt almindelig børnebog, den er sprængfyldt af energi og skæve personligheder. Men under det hele er der alligevel en undertone af alvor. Jeg havde med vilje undgået at læse hvad bogen handlede om før jeg gik i gang, så derfor blev jeg noget overrasket, da der et stykke inde i historien afsløres, hvad der gør hovedpersonen William lidt ekstra speciel. Det gav en helt ny drejning på historien, som jeg rigtig godt kunne lide.

En anderledes, sød og meget humorfyldt lidt skæv julebog med fart over feltet, for børn og barnlige sjæle. Endnu en gang følte jeg, at lydbogen gav lidt ekstra til oplevelsen. Nisserne på Nordpolen taler syngende i rim og vers og det gjorde oplæseren rigtig fint.

The Christmasaurus får 4/5 stjerner. 

2 kommentarer:

  1. Yay! Dejligt du kunne lide den :-)
    Tegningerne i bogen er heller ikke til at stå for, så jeg vil anbefale papirudgaven.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, dem gik jeg så glip af, men der er nu heller ikke noget galt med at bruge fantasien ;)

      Slet