torsdag den 10. november 2016

Mo Yan - Hvidløgsballaderne

Bogen er lyttet som forvirrende dansk lydbog på Mofibo.

Historien bygger på rigtige hændelser, der foregik under Deng Xiaopengs styre i 1980´erne, hvor regeringen opfordrede alle bønder til at plante hvidløg. Kommuniststyret lovede at det var en sikker gevinst for alle.

Men det blev selvfølgelig en  katastrofe, da alle de mange hvidløg ikke kunne sælges og bare hobede sig op. Det blev katastrofalt for bønderne, der skal betale et hav af forskellige skatter, plus overpriser for gødning og nu ikke får nogen indtægt og derfor ikke kunne forsørge deres familier.

Det er en helt klar kritik af det kommunistiskestyre på den tid " hvor ingen ville være bønder, men alle embedsmænd" og det endte med at en lille del bønder skulle knokle, for at betale løn til alle de mange embedsmænd, som stort set ikke havde nogen funktion, men bare var en titel.

I romanen følger vi fire personer fra området Paradiset, som gjorde oprør overfor styret og som nu får deres umenneskeligt brutale straf. Det er bestemt ikke en fornøjelse at læse denne bog, faktisk var det meget ubehageligt. Der er tale om menneskeskæbner i frit fald. Lige som hvidløgene er allesteds nærværende i folket ånde, blod og sved, spiller urin også en meget stor rolle i handlingen, som en måde at undertrykke og ydmyge folk.

Efter hvad jeg kunne forstå udfra lydbogen er bogen delt op i forskellige kapitler med tal fra 1 til 4, så når der står 2 i begyndelsen af et kapitel, ved man at det er den bestemte person det handler om. Det var temmelig forvirrende og jeg synes ikke bogen fungerede som lydbog. Det lykkedes mig aldrig helt at adskille to af personerne fra hinanden, da de havde meget enslydende navne. Hvert kapitel starter med en ballade sunget af en blind mand og det er så udfra den pågældende ballade, at historien videre udspiller sig.

Jeg kunne godt tænke mig, at læse den fysiske bog på et tidspunkt, da jeg har på fornemmelsen at bogens struktur også er en del af oplevelsen af den, også alligevel ikke, da det meget barske indhold ikke giver specielt meget lyst til en genlæsning.

Hvidløgsballaderne får 2/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Øv. Den har ellers længe stået på min liste over potentielle bibliotekslån :-/


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
  2. Jeg synes helt sikkert den er en læsning værd, rent historisk er den vigtig, men den fungerede rigtig dårlig som lydbog. Måske oplevelsen er anderledes som fysisk bog?! Hvis jeg finder den billigt her på Bogforum, så tænker jeg at den kommer med hjem i tasken

    SvarSlet