fredag den 18. november 2016

Martin Amis - Koba, den frygtede

Bogen er købt i Bog & Idé Brønderslev.

Det har været en meget svær bog at komme i gennem. Dels på grund af det meget svært tilgængelige indhold, men også på grund af det den beskriver.

Jeg har vist aldrig før helt forstået, hvor sindsyg og farlig en person den lille georgier Stalin var og hvilke uhyrligheder russerne måtte gennemleve under hans regime, men med denne bog har forfatteren sat ord og ikke mindst tal på alle de uskyldige mennesker Stalin og hans forfølgelsesvanvid udryddede.

I bogen fortæller forfatteren via citater fra mange forskellige personer, blandt andet forfattere som Ginzburg, Solzjenitsyn og Grossman, om livet i Gulag-lejrene og hvilke forhørs- tortur- og henrettelsesmetoder, der blev brugt. Det er utrolig barsk læsning og meget overvældende.

I bogen beskrives Rusland under Stalin, som et land hvor alle er tvunget til at udleve en syg mands psykose og derfor levede befolkningen i to verdener. Den hvor de blev fortalt, at alt var smukt og godt og i den virkelige verden, hvor de gjorde deres egne erfaringer og levede i frygt og hungersnød En hungersnød, der drev mange til kannibalisme. Et meget stærkt billede synes jeg. Et billede jeg desværre tænker passer på Nordkorea nu om dage.

Som jeg sagde i min video så synes jeg det er en vanvittig vigtig bog at læse, men for mig var den også vanvittig svær at læse, da intet er kronologisk, men består af små afsnit eller kapitler, hvor forfattere tager fat på forskellige ting, i hvad der forkom mig, helt tilfældig rækkefølge. Jeg er heller ikke bekendt med mange af de værker og forfattere han henviser til, så jeg synes derfor, der var meget jeg slet ikke forstod.

En ikke særlig nem bog at læse, men jeg synes det gik bedre og bedre jo længere jeg kom ind i den og egentlig bare accepterede at jeg ikke forstod det hele. Men et er sikkert, dens fremstilling af Stalin som et koldt, brutalt og sindsforvirret menneske gik i hvert fald klokkeklart ind.

Stalin udtalt blandt andet at "Mennesket er problemet. Ingen mennesker, ingen problemer", og han var skyld i at skønsmæssigt 40-50 millioner af hans egne indbyggere blev udryddet fra 1917 til 1953. Det er jo vanvittigt at tænke på!

Koba, den frygtede får 3/5 stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar