torsdag den 27. oktober 2016

Gillian Flynn - Kvinden der forsvandt

Bogen er lyttet som ganske fin lydbog på Mofibo.

Nick befinder sig pludseligt i en hver mands mareridt. Hans smukke kone Amy er forsvundet. Alt tyder på, at der er sket en forbrydelse og alle spor peger på at han er morderen.

Denne kriminalroman var min læseklubs valg af bog til september måned. Jeg læste den allerede i slutningen af august, men glemte rent at skrive et indlæg om den. Det var ikke en bog jeg selv ville have valgt at læse. Hvilket nogle gange er udfordringen ved at være med i en læseklub.

Jeg vidste desværre allerede hvordan bogen ville slutte, da jeg i flere omgange har læst spoilere for den. Det gjorde mig egentlig ikke så meget, selv om det selvfølgelig ødelagde en god del af spændingen i historien. Men til gengæld fik jeg så ro til at bemærke de mange psykologiske virkemidler forfatteren brugte.

Bogen hører i den grad til undergenren domestic noir. Det forskruede og dysfunktionelle forhold er ikke til at tage fejl af og det kan godt være fordi jeg kendte slutningen, men jeg synes godt nok der blev smurt tykt på nogle steder. Så tykt at det på igen måde virkede troværdigt og som om forfatteren lige ville sikre sig, at de sidste fattesvage også var med.

Med min begrænsede erfaring med krimier- og spændingsbøger, så vil jeg alligevel våge det ene øje og påstå, at historien trods alt har noget nyt at byde på. Jeg synes plottwistene i bogen var gode og at forfatteren greb fortællingen an fra en forfriskende ny og anderledes vinkel.

Kvinden der forsvandt får 3/5 stjerner

2 kommentarer:

  1. Jeg er rimelig enig med dig - der blev så overdrevet flere steder, at det ødelagde noget af fornøjelsen.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis det ikke var fordi vi skulle læse den til læseklubben, havde jeg aldrig fået den læst og jeg havde nok været lige så glad alligevel ;D

      Slet