tirsdag den 11. oktober 2016

Eleanor Wasserberg - Foxlowe

Bogen er købt på Saxo.com.

Historien følger pigen Green, der vokser op på det faldefærdige og afsidesliggende landsted Foxlowe, hvor en samling af excentriske mennesker bor. De kalder sig familien og lever efter meget specielle regler fastsat af den karismatiske leder Freya. Reglerne er til for at Det Onde ikke skal få sit tag i beboerne. Værst er det med børn, som er mest sårbare overfor påvirkninger fra Det Onde, men det kan heldigvis drives ud med smerte.

Hold nu fast for en bog! Den er ubehagelig og meget forstyrrende. Historien er meget psykologisk. Den fortæller om manipulation, børnemishandling, misrøgt og hvordan pigen Green oplever verden uden for sekten. Det er virkelig barske sager, slet ikke for sarte sjæle som mig. Det er en bog, som jeg allerede nu kan mærke, at jeg ikke slipper lige med det samme.

Jeg ved godt, at der er mange derude, der er vant til mere grufulde og blodige bøger. Men jeg synes, at det der gør bogen så hjerteskærende og grum er, at den ikke bliver fortalt med store armbevægelser og meget udpenslende detaljer, men snarere er underspillet i sin gru. Nogle steder bliver man næsten, men også kun næsten, overbevist om, at der er noget dejligt og godt i livet i huset

Men jeg læste var jeg lidt i tvivl om, om bogen skulle have fire eller fem stjerner og det der gav udslaget, var lige det afsluttende kuldegys slutningen gav. Det satte prikken over i´et for mig.

Den perfekte Halloween-bog for en som mig, der ellers ikke er den der opsøger uhygge og grusomme historier.

Foxlowe får 5/5 stjerner.


2 kommentarer:

  1. Nå, men den bog ryger så direkte på to-read-listen! :D

    Tak!


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak ;) Jeg tror måske også det er lige noget for dig :)

      Slet