fredag den 2. september 2016

Mhairi McFarlane - Fra og med dig og Det er ikke mig, det er dig.


Bøgerne er modtaget som anmeldereksemplarer fra forlaget HaperCollins Nordic.

Jeg har inden for det sidste halve år, set forfatterens navn og hendes bøger nævnt på diverse engelsktalende BookTube kanaler og jeg var glad for at jeg fik muligheden for at læse dem på dansk.

Fra og med dig handler om den 32-årige Aureliana Alessis, der pludselig bliver konfronteret med sit high school nemisis i skikkelsen af James Fraser, som hun var forelsket i i sin skoletid. Mødet ripper op i en masse fortrængte følelser omkring hendes tid i skolen, hvor hun var overvægtig og udsat for groft mobberi.

Da jeg først var kommet mig over irritationen og efter min mening det lettere problematiske, omkring hele scenariet med den tykke pige, der først bliver en succes efter hun taber sig og bliver tynd og lækker, så må jeg sige, at jeg læste bogen med stor fornøjelse. Den kører meget på klicheer, men jeg synes det blev gjort på en rigtig fin måde og jeg blev hurtigt helt opslugt af historien.

Bogen har mange sjove indfald og kommentarer og jeg trak på smilebåndet flere gange undervejs. Lige som at nogle scener i sær hen mod slutningen gjorde så stærkt indtryk på mig, så jeg fik en lille klump i halsen. Det havde jeg faktisk ikke forventet.

Forfatteren referer selv til Pride og Prejudice og Mr. Darcy i bogen og jeg synes det var sjovt at spotte de steder hun brugte elementer fra Jane Austens elskede historie, så det nærmest blev en form for genfortælling.

En dejlig historie med en lille seriøs undertone.

Fra og med dig får 4/5 stjerner.

Det er ikke mig, det er dig handler om den rødhårede Delia Moss, der pludselig oplever en meget uventet og dramatisk drejning i sit liv, som tvinger hende til at prøve noget nyt og i det hele taget tage sit eget liv op til nye overvejelser.

Da jeg startede på denne bog, var jeg lidt bange for at forfatteren bare kørte den samme opsætning som i den anden bog, måske med nogle små ændringer hist og her, men den var heldigvis meget anderledes. Hvor jeg synes Fra og med dig, var temmelig forudsigelig, så havde jeg langt inde i denne historie slet igen anelse om hvilke drejninger jeg kunne forvente.

Lige som den anden bog er denne også skrevet i et let læseligt sprog og med en god del humor. Historien er igen krydret med sjove kommentarer og både overraskende, men også følelsesladede episoder og det er meget klart at forfatteren udover at fortælle en sød og romantisk historie og så har noget mere seriøst på hjertet.

Jeg var mindst lige så opslugt af denne anden bog og læste den stort set på en dag.

Det er ikke dig, det er mig får 4/5 stjerner.

Hvis jeg kigger på begge bøger, er det jeg bedst kan lide ved dem, at forfatteren blander de gennemtærskede klicheer med det uventede, både i handlingen, men i særdeleshed også i de personer hun bruger. Alle hendes personer er på trods af, at de er meget karrikerede også meget nemme at forholde sig til. De har alle deres små fejl og mangler, men de er samtidig meget nemme at holde af.

Jeg ved forfatteren har udgivet flere bøger på engelsk og jeg vil helt sikkert læse dem også, hvis de bliver oversat til dansk og det gør jo heller ikke noget at bøgerne rent fysisk er super flotte og dejlige at røre ved.



2 kommentarer:

  1. Jeg elsker virkelig også Det er ikke dig, det er mig, og jeg glæder mig sådan til at få læst Fra og med dig. McFarlane skriver så fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. De er så meget bedre end hvad jeg havde forventet. Chick-lit er ikke min stærke side, men jeg synes faktisk begge bøger var over al forventning :)

      Slet