søndag den 18. september 2016

Læst og lyttet uge 37-2016.


I ugens løb har jeg fået læst ikke mindre end 5 fysiske bøger og lyttet til to lydbøger. Okay, den ene af de læste bøger er en meget tynd en med mange illustrationer, og en anden af dem, manglede jeg kun ganske lidt af, da vi gik ind i ugen, men det ser da godt ud i statistikken!

Den bog jeg kun manglede lidt af var den meget anderledes Rainbow Dust at Peter Marren, der både er en bog om sommerfugle og en biografi. Sommerfugle er måske ikke lige et emne jeg normalt ville springe på, hvis det ikke lige var for den flotte forside, men den var forbavsende interessant.

Derudover fik jeg læst Berlin 1936 af Oliver Hilmes, der som titlen indikerer handler om Hitlers Olympiske Lege i august 1936. For at blive i den grumme afdeling, men denne gang med dansk islæt læste jeg Haabet af Mich Vraa, der er en roman om Danmarks rolle i den grusomme slavehandel.

Med lydbøgerne jeg valgte i ugen, blev jeg i Danmarkshistorien og fik læst Tyven af Ulrik Langen, om den famøse tyv, der stjal og tilintetgjorde guldhornene og jeg kom tilbage til Forhistoriske slagmarker med arkæolog Jeanette Varbergs bog af samme navn. Begge utrolig interessante, underholdende og lærerige bøger.

Den sidste bog som jeg læste på en enkelt dag, var den søde og meget hyggelige, men måske lidt kliche-agtige I morgen kommer en ny himmel af Lori Nelson Spielman.

Ellers fik jeg læst og lyttet:

Carlo Rovelli - Syv små forelæsninger om fysik. Bogen er købt på Saxo.com og lyttet på Mofibo.

Over alt hvor jeg har set denne lille bog nævnt, har den været rost til skyerne, derfor var jeg meget bestemt på at læse den.

Nu har jeg så lyttet den én gang og læse/lyttet den én gang og jeg er ikke imponeret. Indrømmet, det kan godt være fordi jeg er for dum til at forstå den og modsat Kejseren i H. C. Andersens eventyr om Kejseren uden klær, er jeg ikke bange for at indrømme det.

Problemet med bogen for mig, er at jeg overhovedet ikke synes den er pædagogisk. Hvis den skal være skrevet, som der står i forordet, til folk der intet ved om fysik og naturvidenskab, så falder den fuldstændig ved siden af i mit tilfælde.

For mange år siden, da jeg var i starten af 20´erne, læste jeg A Brief History of Time af Stephen Hawkins, det er selvfølgelig mange år siden og jeg kan have mistet mange hjerneceller siden da, men den synes jeg bedre at jeg kunne forstå end denne lille bog.

Bogen er opdelt, som titlen siger, i syv meget komprimerede kapitler/forelæsninger. Teksten er, nogle enkelte illustrative billeder undtaget, meget kompakt, hvilket ikke gjorde læsningen nemmere. Lige som med i Thaulov Raab og Lund Madsens En bog om hukommelsen, kunne jeg godt have brugt at teksten var delt op i kortere og mere spiselige afsnit og måske med nogle faktabokse og lignende.

Med denne bog er jeg ikke kommet forståelsen af fysikens mysterier meget nærmere end før jeg læste den.

Syv forelæsninger om fysik får 2/5 stjerner. 

Sarah Hyndman - Why Fonts Matter. Bogen er købt på The Book Depository.

Forfatteren til denne bog arbejder selv i reklamebranchen og her gennemgår hun den store betydning valget af skrifttype, har på det budskab man gerne vil ud med.

I bogen er der flere illustrationer og fine eksempler og en del tests, der hjælper læseren med at forstå. Det er en meget interessant bog, som lærte mig mange ting om skrifttyper og forskellige former for typografiske virkemidler.

For eksempel kendte jeg ikke baggrunden for ,mange af skifttypernes tilblivelse og har aldrig tænkt over, at et svært tilgængeligt tema, måske har fordel af at blive præsenteret i en ikke alt for enkel skifttype, da læseren så skøjter for hurtigt hen over teksten. Jeg har heller ikke tænkt på at følelser kan udtrykkes i en tekst ved hjælp den valgt skrifttype.

Jeg synes bogen var lidt uoverskuelig og forvirrende. Det var blandt andet svært at holde styr på, hvordan den skifttype hun nu snakkede om så ud, og der var for mit vedkommende meget bladren frem og tilbage i bogen på grund af det. Hvilket egentlig kom til at irritere mig mere og mere hen ad vejen. Der er virkelig også pang på grafikken og de mange farver, billeder og illustrationer var også med til at bogen virkede meget overvældende og forvirrende.

Fin bog, som var lidt sjov at læse, da jeg nu beskæftiger mig meget med at læse og skrive og jeg fik da indhentet nogle tips og ikke mindst fik bekræftet at Georgia, som er den skrifttype jeg bruger her på bloggen, signalerer at man er belæst og intellektuel, så det var da et heldigt valg jeg gjorde i sin tid, da jeg oprettede bloggen.

Why Fonts Matter får 3/5 stjerner. 

2 kommentarer:

  1. Imponerende med de mange læste bøger - godt gået :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må sige jeg også selv var lidt overrasket da jeg gjorde tallene op. Men mange af dem var kortere og meget lette bøger at læse.

      Slet