tirsdag den 27. september 2016

Jonathan Tropper - Joes Bog

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Modtryk.

Da forfatteren Joes far får et slagtilfælde vender han for første gang i 17 år tilbage til sin barndomsby Bush Falls. Her venter ham en noget fjendtlig modtagelse, da hans eneste bestseller er en bog om hans opvækst i byen og især indbyggernes håndtering af at to af byens unge drenge bliver afsløret som bøsser.

Modsat Troppers første danske udgivelse Syv satans lange dage, som jeg synes var vildt morsom, har denne roman en mere seriøs undertone, som gjorde at den ikke var en bog hvor jeg grinede højt, men mere en bog med tragik-komiske scener, der fik mig til både at sidde med en klump i halsen og trække på smilebåndet.

Forfatteren har en underfundig og meget sarkastisk humor, der flere gange sætter de helt rigtige ord på en akavet eller problemfyldt opførsel. Det han adresserer, er et seriøst emne, som han prøver at sætte fokus på med humor. Jeg synes kun det lykkedes delvist. For det blev efter min mening lidt for overfladisk. Der var mange af de ting han tog fat i, som der aldrig for alvor blev behandlet til bunds. Men det til trods var det en rigtig fin bog, som det helt sikkert er værd at læse.

Joes bog får 3/5 stjerner


Ingen kommentarer:

Send en kommentar