mandag den 15. august 2016

Læst og lyttet uge 32-2016.


Endnu en uge er gået og jeg har fået lyttet to lydbog. Hvor af den ene var den stemningsfulde og skønne selvbiografiske roman  A Tree Grows in Brooklyn af Betty Smith.

Jeg fik læst en genfortælling af et eventyr og samt en samling af historier om kvindernes forhold i Kina. Kinas døtre af Xiran, var en barks oplevelse.

George R. R. Martin - Den Herreløs ridder. Bogen er købt i Bog & Idé Brønderslev og lyttet som okay dansk lydbog fra Mofibo.

De tre historier der er samlet i denne bog har forbindelse til forfatterens kendte middelalderfantasy-serie En sang om is og ild. De tre historier der handler om ridderen Dunk og hans væbner Æg foregår i de syv kongedømmer omkring 100 år før resten af serien.

Det er nogle fine korte eventyrhistorier. Jeg har kun fået læst de to første bøger i En sang om is og ild-serien og det er efterhånden et godt stykke tid siden, så jeg må indrømme at jeg ikke kunne huske hvordan de forskellige familiers indbyrdes forhold var, men jeg kunne fint følge med i historierne alligevel.

Ved den første historie blev jeg ved med at have A Knights Tale med Heath Ledger i tankerne, da starten i nogen grad mindede mig om den film. Jeg synes historierne var mindre blodige end serien, og forfatteren har stadig ikke nogen klar opdeling af de gode og onde. Ligesom i serien er det gode og onde flydende, alt efter hvis synspunkt man ser det fra.

Jeg var underholdt, men ikke ovenudbegejstret for bogen.

Den herreløse ridder får 3/5 stjerner.

Peter Verhelst - Hemmeligheden om nattergalens stemme. Illustreret af Carl Cneut.

Bogen er et anmeldereksemplar fra Turbine Forlaget.

Dette er en genfortælling af H. C. Andersens kendte eventyr Nattergalen. I denne udgave har forfatteren valgt at fokus skal være på den lille pige, der finder nattergalen og det var det jeg synes lød så spændende.

Desværre kunne jeg ikke helt følge hvor forfatteren ville hen med historien. H. C. Andersens historie er meget stringent og egentlig meget enkelt fortalt uden alt for mange faldballader.

Her i det genfortalte eventyr inddrog forfatteren en hel masse, for mig at se uvæsenlige ting, blandt andet at pigen er slangemennesker, hvilket jeg ikke helt forstod sammenhængen af i forhold til historien.

Som jeg sagde i min video om nye bøger, så er det nok også lidt det, at Nattergalen er en historie jeg er vokset op med og som jeg stort set kender ordlyden af og derfor er det svært at se ideen med andre måder at fortælle den samme historie på.

Jeg synes næsten illustrationerne gav mere mening for mig end selve historien. Der var flere af dem der dækker to sider og de var meget smukke og dragende.

Hemmeligheden om nattergalens stemme får 2/5 stjerner.

Alina Bronsky - Baba Dunja og kærligheden. Bogen er et anmeldereksemplar fra Kristelig Dagblads Forlag.

Historien handler om den ældre kvinde Baba Dunja, der flytter tilbage til sin fødeby Tjernovo, der ligger inden for dødszonen omkring Tjernobyl atomkraftværk.

Hun er nu godt over de 80 år og så gammel at hun ikke mener, at den radioaktivestråling i området kan gøre hverken fra eller til. Udover fortidens spøgelser lever der også en håndfuld andre eksistenser i landsbyen.

Hele bogen giver et interessant overblik over fortiden og nutiden i Rusland og gennem Baba Dunjas tanker får vi både noget at vide om hendes liv før og nu. Jeg har ikke læst ret meget om Rusland og slet intet om landet i nyere tid, så det var utroligt informativt.

Det er en finurlig og livsbekræftende historie, med nogle skæve og sjove personligheder. Rusland er kendt for de lidt tungere og meget intellektuelle forfattere, derfor var det sjovt at læse denne som er hen i den tragik-komiskegenre. Den veksler mellem eftertænksomhed og sjove indfald, men den bevarer hjertevarmen og bliver aldrig overdreven eller fjollet.

Jeg kunne rigtig godt lide denne korte historie, som gav mig rigtig meget på trods af de få sider.

Baba Dunja og kærligheden får 4/5 stjerner.

5 kommentarer:

  1. Er spændt på, hvad du synes om 'A Tree Grows in Brooklyn'. Jeg hørte den også på lydbog, da jeg gik i stå i den fysiske bog. Den har de fineste detaljer og gode pointer og hvad litteratur kan betyde for os mennesker. Men for mig manglede den et plot. Ser frem til at læse din anmeldelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har anmeldt den, hvis du klikker på den blå titl kommer du til anmeldelsen :)

      Jeg synes den var god som engelsk lydbog, som du skriver er den ikke drevet af noget plot, men mere baseret på personerne. Jeg synes det var en skøn historie om det at ønske mere end hvad man er vokset op til :)

      Slet
    2. Hov - det havde jeg ikke opdaget :-)

      Slet
  2. Jeg læste den første historie om Dunk som tegneserie, og det fungerede faktisk meget godt :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne jeg faktisk fint forstille mig. Jeg kan også se at man kan få A Song of Ice and Fire-serien som tegneserie og har overvejet om det var noget for mig :)

      Slet