mandag den 8. august 2016

Læst og lyttet uge 31-2016.


Så nærmer skolestart sig med hastige skridt og vi prøver at få det bedste ud af de sidste dage i det nærmest efterårsagtige vejr.

I øjeblikket har jeg en lidt død periode med lydbøger, jeg synes ikke rigtig der er noget jeg gider at lytte til, men det er da blevet til en enkelt lydbog, som desværre var en ret dårlig oplevelse. Det var The Magicians af Lev Grossman, der er den første bog i The Magicians-trilogien, som jeg ingen planer har om at læse færdig.

Jeg har fået læst 3 bøger, hvor af den ene var Wolf Totem af Jiang Rong, som jeg kun manglede ganske lidt af da ugen startede. Det var en meget anderledes fortælling om kulturevolutionen, der meget fint illustrerer, hvor gigantisk stort Kina er og hvor mange forskellige mennekser landet rummer. Bogen havde vældige og meget stemningsfulde naturskildringer. En på mange måder vild bog.

Chimamanda Ngozi Adichie - Det du har om halsen. Bogen er købt til bogudsalget i 2014. Dette er en novellesamling med 12 korte historier og det er en rigtig god en af slagsen.

Mange af de temaer forfatteren tager op i de 12 noveller er genkendelige fra Americanah, som jeg læste/ lyttede sidste år.

Novellerne skifter mellem at foregå i Nigeria og i USA og har alle stærke kvindelige hovedpersoner.

Gennem de 12 historier møder vi disse kvinder i mange forskellige situationer, som fortæller meget om kulturforskellene mellem USA og Nigeria og om livet i Nigeria.

Jeg synes hver enkelt novelle er velskreven og nem at engagere sig i. Selv om historierne var korte, så havde jeg ikke brug for mere udenomssnak for at kunne sætte mig ind i hver enkelt situation. Noget jeg fandt meget interessant var at nogle af novellerne flygtigt berører det indbyrdes forhold mellem de afrikanske lande. Det har jeg aldrig tænkt over før.

En super god start på månedens læsetema. Jeg kan klart anbefale denne novellesamling.

Det du har om halsen får 5/5 stjerner.

Lari Don - Girls, Goddesses´& Giants. Bogen er købt på Saxo.com.

Det er en samling af 12 eventyr fra rundt omkring i verden, med en kvindelige hovedperson, der selv kan klare ærterne. En kvinde som hverken skal have en til at slås for sig eller som bliver gift bort bagefter.

Egentlig lidt tankevækkende at der kun er tolv. Jeg kendte ikke et eneste af eventyrene på forhånd, på nær det hun skriver er en meget tidlig udgave af Den lille rødhætte.

Det er nogle fine eventyr, men det skuffede mig lidt at de er genfortalt i forfatterens eget sprog og hun skriver også at hun har ændret lidt her og der hvor hun ikke synes den oprindelige historie gav mening eller var passende for børn.

Jeg synes det er synd at presse vores voksne normer og fordomme ned over børnene på den måde. Mange eventyr kan være ret barske, men min erfaring er at børn sagtens kan klare det og ofte har en god forståelse for hvad der er virkelighed og hvad der er eventyr.

Jeg tror eventyrene ville være fine at læse højt for mindre børn. Jeg ved i hvert fald at min datter på 7 år, ville elske at få dem læst højt hvis de var på dansk. Men jeg synes ikke rigtig det var den store oplevelse for mig som voksen.

Girls, Goddesses´& Giant får 3/5 stjerner.

Carys Bray - Sweet Home. Bogen er købt på Saxo.com.

Denne novellesamling består af 17 korte og velskrevne historier, der er meget forskellige. Nogle af novellerne havde overnaturlige undertoner, mens andre af dem var meget psykologiske.  De centrer sig alle omkring hjemmet og familien. Hun skriver om barnløshed, sygdom og det at miste.

Jeg har sagt det før og siger det gerne igen, forfatteren skriver utrolig godt og har en helt superb måde at beskrive følelser på, der bare rammer lige i hjertet og hjernen. Alle historierne gjorde indtryk på mig. Nogle var hårdrejsende, andre foruroligende og stort set alle tankevækkende.

Den ene af historierne er taget ud af hendes bog En sang for Issy Bradley og det var jeg egentlig lidt skuffet over til at starte med, da jeg synes det var lidt snyd. Men det er et stykke der siger rigtig meget om et bestemt emne og som fanger et barns tanker om det at miste en søster.

Jeg kan kun anbefale hendes bøger.

Sweet home får 5/5 stjerner


Ingen kommentarer:

Send en kommentar