torsdag den 4. august 2016

Lev Grossman - The Magicians

Bogen er købt på The Book Depository og er første del i en trilogi. De to sidste bøger i trilogien hedder Magician King og Magician´s Land. Jeg lyttede bogen som aldeles kedelig engelsk lydbog på Mofibo.

Historien handler om den 17-årige Quentin Coldwater, der får topkarakterer i skolen. Hans skal til en samtale hos en alumnus i forbindelse med optagelsen på en Ivy League skole, sammen med en ven. Men under nogle mystiske omstændigheder havner han alene til en meget underlig prøve, som han ikke aner hvad går ud på eller hvad skal føre til.

Det er svært ikke at sammenligne bogen med Harry Potter, hvilket forfatteren selv gør konstant. Gennem hele historien bruger han J. K. Rowlings troldmandsserie til at holde op i mod sin egen historie, som den diametrale modsætning. Fiktion kontra sandheden om hvordan den magiske verden virkelig er.

Ja, den er mere rå end Harry Potter. Der er homoseksualitet, antydning af en trekant af den seksuelle karakter, stoffer og druk. Hovedpersonen er ikke en rollemodel og som læser havde jeg svært ved at finde bare lidt jeg brød mig om ved ham. Men mit spørgsmål hele vejen i gennem var, hvorfor skrive om magi uden at gøre det magisk.

En anden klar indflydelse der var i bogen er C. S. Lewis Narnia-serie. Hele vejen i gennem bogen omtales der en børnebogs serie, hvor hovedpersonerne, fire søskende, har adgang til en fantasiverden kaldet Fillory, men det er ikke før man er godt over 70% af bogen at der sker en udvikling med den verden. Hvilket var alt for sent for at fange min opmærksomhed.

Jeg fatter ikke hvorfor jeg lyttede den færdig. Jeg kedede mig gudsjammerligt hele vejen i gennem bogen. Den var så kedelig! Jeg kunne godt blive enig med mig selv om, at det er et modigt forsøg på at skrive en troldmandsbog post Harry Potter, men den faldt altså bare alt for fladt for mig. Igen hvorfor bygge en hel verden af magi op som et antiklimaks. Jeg forstår det ikke!

Er der nogen der kan komme med nogle gode argumenter for, hvorfor jeg skal læse de to sidste bøger i trilogien. Bliver de pludselig vanvittig gode? Hvis ikke, har jeg tre billige bøger til salg.

The Magicians får 1/5 stjerner

4 kommentarer:

  1. Ingen gode argumenter herfra. En af mine venner læste første bog sidste år og var heller ikke særlig begejstret. Jeg er pt. i gang med at se tv-serieudgaven af bøgerne, og det er udmærket underholdning.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vidste slet ikke der også var en tv-serie. Ved du noget om hvor tæt den følger bøgerne? Så kunne jeg måske snyde lidt den vej rundt ;)

      Slet
    2. Det ved jeg desværre ikke, men min kammerat, der har læst bogen, synes bedre om tv-serieudgaven. Der sker i øvrigt en hel del, og er der nogle fede magi-effekter :)

      Slet
    3. JA, den beskrivelse passer i hvert fald ikke på den første bog ;) Der sker nada!

      Slet