mandag den 8. august 2016

Betty Smith - A Tree Grows in Brooklyn

Bogen er købt på saxo.com og lyttet på Mofibo. Ved en fejl er jeg kommet til at købe en udgave med Large Print.

Så jeg er på udkig efter en pæn almindelig udgave og jeg kunne se at den udkommer på dansk hos Gyldendal sidst i september, så det kan være, at det er den jeg skal ønske mig..

Historien bygger på forfatterens egen opvækst i det barske miljø i Brooklyn og den foregår i starten af 1900-tallet. Hovedpersonen er pigen Francie og vi følger hende og hendes familie fra hendes fødsel og frem til hun er 17 år.

Gennem fortællingen hører vi om hendes opvækst i det multikulturelle og barske miljø i immigrant området Williamsburg. Hvor fattige, men arbejdsomme kvinder og mere eller mindre drikfældige mænd fra hele verden præger bybilledet.

Det er en skøn historie om en ung piges dannelsesrejse og den styrke hun får fra sin fattige familie, til at bryde ud af miljøet og få en uddannelse. Selv om Francie møder afvisninger og omsorgssvigt fra flere af de voksne hun har berøring med, blandt andet hendes egen mor, så er det hendes far, den alkoholiserede Johnny Nolan, der evner at give hende den største opbakning. Det er hjerteskærende, men også fortrøstningsfuld læsning.

Bogen er fyldt med smukke sætninger og det er en af de bøger jeg næsten var ked af at lytte til. Der var intet galt med oplæsningen, men jeg var ærgerlig over af at jeg gik glip af muligheden for at nyde det beskrivende og stemningsfulde skriftsprog. Jeg ønskede flere gange, at jeg kunne vende tilbage til enkelte sætninger og genlæse velvalgte formuleringer igen. Det er en bog jeg med garanti vil genlæse på et senere tidspunkt i fysisk form.

Utrolig god læseoplevelse om en stærk ung kvinde, der har modet til at ønske mere fra livet end det hun vokser op i.

A Tree Grows in Brooklyn får 5/5 stjerner.


6 kommentarer:

  1. Det her lyder som en bog jeg fluks og hurtigst muligt må få læst!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan kun anbefale den, den var virkelig god :)

      Slet
  2. Det er sådan en dejlig bog, som helt sikkert er værd at genlæse i evigheder. Skønt du kunne lide den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt forstå at den er blevet en klassiker, den er da så dejlig :)

      Slet
  3. Netop det med modet (og fantasien) til at ønske sig mere var - for mig - en af de fineste pointer i bogen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis, så fint fortalt :)

      Slet