søndag den 31. juli 2016

Læst og lyttet uge 30-2016


I ugen der er gået har familien rigtig været på tur, nu inden høst-vanviddet tager fat. Vi har både været i den lokale Family Fun Park og i Bramslev Bakker for at besøge svigermekanikken, som er på camping. Den ældste datter har været savnet, mens hun har været på fodboldskole ved Fåborg på Fyn.

Jeg har fået læst tre romaner, en digtsamling samt en samling tegneseriestriber i denne uge. Den ene var  Det hvide mørke af Eva Marie Fredensborg, samt den hyggelige og bidende sarkastiske Majorens sidste forelskelse af Helen Simonson, som der snart følger en anmeldelse af.

Charles M. Schulz - The Bumper book of Peanuts. Bogen er købt på Saxo.com.

Jeg stiftede bekendtskab med Nuser, Søren Brun og alle de andre figurer, da jeg var i folkeskolen og jeg knuselsker dem. Jeg elsker de mange finurlige figurer og den barnlige grusomhed, der har direkte relation til vores voksne verden. Humoren i Peanuts striberne kan altid få et smil frem på mine læber.

I denne flotte indbundne bog er de forskellige tegneserie striber delt ind efter emner. Et kapitel med Baseball, et med Den Røde Baron og så videre. Det var ikke noget der gjorde noget for det samlede indtryk, men jeg bemærkede flere steder hvor striber, der helt åbentlyst hang sammen, var delt op og det var lidt ærgerligt.

Men min begejstring for Nuser og hans venner er stadig uforandret efter af alle de år jeg har kendt ham.

The Bumper Book of Peanuts får 4/5 stjerner.

Gitte Dierner - Stilhed indefra. Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget mellemgaard.

Dette er mit første møde med Haikudigte, som er en japansk digtform, der skal følge nogle ganske bestemte regler.

Blandt andet skal digtene altid handle om naturen og forfatteren tager os i sin samling med rundt i mange former for natur, den hjemme i haven, op i bjergene og både til dyre og planteriget.

Jeg er ikke god til at læse digte, da jeg ofte synes jeg slet ikke forstår, hvad digtene handler om. Men i sit forord skriver forfatteren at Haikudigte skal sanses og ikke fortolkes. Så her følte jeg ikke jeg fik mindreværdskomplekser af manglende forståelse.

Som sagt har jeg ikke noget forstand på digte og slet ikke Haikudigte, men jeg synes måske godt jeg kunne have ønsket at digtene var samlet i nogle kapitler eller nogle små afsnit, alt efter hvad de handler om. Men måske det ikke er tilladt?

Stilhed indefra får 3/5 stjerner.

Chris Cleave - Den anden hånd. Bogen har jeg købt på cdon.com, før jeg boykottede siden på grund af deres stinkende elendige kundeservice.

Historien skifter mellem den 16-årige Little Bee, der er flygtning fra Nigeria og Sarah, der er karrierekvinde og familiemor i en forstad til London. Gennem de skiftende synsvinkler følger vi deres meget forskellige liv og grunden til at deres tilværelser er blevet viklet ind i hinanden.

Det er på mange måder en tragisk fortælling. Ved at se de to kvinders liv holdt op i mod hinanden, så giver historien noget at tænke over, i forhold til hvad vi slås med i Europa og de ting befolkningen slås med i blandt andet Nigeria.

Gennem Little Bee, ser vi de problematikker der er, i forhold til vores adfærd over for flygtninge og industrilandenes udnyttelse af ulandenes ressourcer.

Der var gode steder, hvor forfatteren ramme hovedet på sømmet og hvor historien flød, men desværre synes jeg langt det meste faldt helt ved siden af og føltes irrelevant for forløbet. Især virkede Sarahs del af historien alt for dominerende, da det meste af den forekom mig totalt formålsløs.

Den anden hånd får 2/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Jeg får helt lyst til at genlæse Peanuts. Vi har nogle af de gamle små hæfter stående :)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg burde også genlæse dem noget oftere og jeg ønsker mig helt vildt de samlede udgaver :)

      Slet