onsdag den 20. juli 2016

BookTubeAThon 2016 bog 1.


Emma Donoghue - Rum. En bog med gult på forsiden. Bogen er købt på bogudsalg 2014.

Historien handler om Jack, som er født og opvokset i en verden bestående af ét rum og de få ting der findes i Rummet. De eneste personer han har haft kontakt med er hans mor og nogle gange Gamle Nick, der kommer med mad og nogle gange lidt ting de har brug for. Men da han fylder fem år, synes hans mor at han nu er gammel nok til at høre om den verden der befinder sig uden for Rum, som han kalder deres verden.

For mig har det været en meget svær bog at komme  i gang med, fordi jeg hele tiden har vidst hvad den handler om og jeg er ikke så god til sådanne bøger. Den er meget specielt fortalt, i det fortælleren er den fem-årige Jack og alt bliver set gennem hans øjne og fortalt udfra hans meget begrænsede verden.

Generelt fungerede bogen meget godt. Mens jeg læste fik jeg den der klaustrofobiske følelse af det lille indelukkede rum, usikkerheden og fortvivlsen fra moderens side. Undervejs kunne jeg ikke lade være med at tænke på de mennesker, der har været i den situation i virkeligheden.

Jeg har læst to bøger om Natascha Kampusch, (Pigen i kælderen af Allan Hall og Michael Leidig og hendes egen selvbiografiske fortælling 3096 dage). som var den pige der blev holdt fanget i en kælder i Østrig af en sindsforvirret mand i 8 år og de to bøger ramte mig hårdere end Rum, fordi jeg ved at hendes fortælling er virkelig, men jeg synes også her at forfatteren gjorde et super godt arbejde i at portrættere den meget specielle situation.

Rum får 4/5 stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar