torsdag den 9. juni 2016

Orson Scott Card - Enders strategi

Bogen er fundet som ganske god dansk lydbog på Mofibo. Den er oplæst af Dan Schlosser og det gør han rigtig fint, men han taler lidt for langsom efter min smag.

I en fjern fremtid, hvor børn rekrutteres til militæret helt ned til seks års alderen møder vi drengen Ender. Han er et geni, som bliver trænet til at forsvare Jorden i kampen mod den fremmede insektlignende race summerne.

Der er meget kontrovers omkring denne bog og ikke mindst om forfatteren, der siges at være et røvhul af dimensioner. Udover at være mormon, lader det til at han både er homofob og en snæversynet mandschauvinist. Hvilket også skulle fremgå af hans bøger. Jeg synes nu ikke jeg kan se det og så længe jeg ikke deler hans holdninger, så rager hans meninger mig ærligtalt en høstblomst.

Historien er rigtig god og medrivende. Man får i løbet af historien meget ondt af den lille Ender, som bliver tyranniseret og plaget både af sine medelever og sine lærer. Jeg synes det var fedt hver gang han vandt endnu en kamp mod denne ondskabsfulde verden.

Jeg havde lidt svært ved at forstå at Ender kun skulle være seks år til at starte med. Den måde han handler og tænker på er alt for moden, men jeg valgte at udlægge det som den måde menneskeheden har udviklet sig op til det punkt hvor historien bliver fortalt.

Fin og dejligt flydende klassisk sci fi roman, som jeg synes man skal gøre sig den tjeneste at læse, hvis man kan se udover forfatterens utiltalende personlighed.

Enders strategi får 3/5 stjerner

4 kommentarer:

  1. Rigtig spændende bog, jeg syntes den var lidt lang i det, men overordnet rigtig god. Har også godt hørt en masse skidt om forfatteren, men jeg syntes heller ikke hans holdninger fremgik i bogen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Efter min mening var den rigtig god lige indtil de sidste 10%, hvor det efter min mening blev lidt for prædikende og mærkeligt. Men jeg var helt sikkert helt og aldeles opslugt af resten af historien :)

      Slet
  2. Har du planer om at læse videre i serien? Selvom dette er en af mine yndlings-scifi-bøger, så ved jeg ikke, om jeg 'tør' læse resten af serien, da jeg har hørt, at den første bog er meget bedre end de efterfølgende.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg ved ikke hvad det er, men det havde jeg allerede sat mig fast på da jeg gik i gang med den første, at jeg ikke ville. Nu er det lige som om jeg har fået min nysgerrighed stillet angående forfatteren og bogen, og så lader jeg det blive ved det.

      Slet