søndag den 12. juni 2016

Læst og lyttet uge 23-2016

 
Selv om jeg på et tidspunkt i løbet af ugen, frygtede at jeg havde fået lungebetændelse, så har jeg fået det meget bedre og er knapt så træt længere. Men den lange sygdomsperiode har gjort at jeg har fået læst rigtig meget.

Det er blevet til to lydbøger og seks læste bøger ( hvor af de to godt nok er børnebøger, men alligevel...).

De tre af bøgerne var bøger jeg havde fundet frem til mit Science Fiction læsetema. Her imellem var blandt andet lydbogen Enders Strategi af Orson Scott Card og Destin - Seerkrystallen af Danny Biltoft Davidsen og dualogien Dark Enden og Mother of Eden af Chris Beckett, der hver især alle bød på helt i gennem supergode og underholdende oplevelser.

Jeg fik læst den barsk og meget frygtelige roman Glimt af håb af Ruta Sepetys, som fortæller om alle de mange tusinde der blev deporteret til Stalins frygtede arbejdslejre i Sibirien. En hjerteskærende historie.

Det er også blevet til de følgende bøger.

Laline Paull - The Bees. Bogen er købt på Saxo.com og lyttet som engelsk lydbog på Mofibo. Da jeg ledte efter science fiction lydbøger på Mofibo, til at lytte til i forbindelse med måneds læsetema, dukkede denne bog op som jeg har haft stående på reolen et stykke tid.

Jeg synes egentlig ikke den helt passer ind i science fiction kategorien. Men har valgt at tage den med alligevel, da jeg i øjeblikket ikke rigtig kan finde nogen lydbøger der interessere mig.

Historien følger arbejdsbien Flora717 og de andre biers liv i bikuben og fortæller hvordan hierarkiet i kuben er og hvordan sådan et bisamfund fungere.

Det var meget interessant, jeg ved stort set ingenting om bier og deres liv, så det var meget underholdende at høre hvordan lugte og udseende betyder meget for bier. Hvor barskt deres liv er med diverse naturlige og menneskeskabte fjender. Den overordnede parole for en bi er: Accept. Obey. Serve. Det er hele tiden hele samfundets overlevelse over individets.

Men jeg havde ikke så lidt problemer med, at jeg synes bierne blev for menneskeliggjorde. Eller jeg vil rettere sige, at det føltes som om forfatteren ikke kunne bestemme sig for om bierne skulle have menneskelige egenskaber eller ej. F.eks. blev der et par steder nævnt noget med deres hænder, som vi jo alle ved at bier ikke har. Jeg tror det havde givet historien mere ro, hvis hun havde valgt enten det ene eller det andet.

Så en lidt blandet fornøjelse, som gav et spændende indblik i biernes liv. Men som alligevel ramte lidt ved siden af, efter min mening.

The Bees får 3/5 stjerner.


Lauren Oliver - The Shrunken Head og The screaming Statue. Dette er bog et og to i en ny børnebogsserie fra forfatteren. Hun har vist nok også en ungdomsserie/ trilogi i gang, hvor af den første udkommer senere på året. De er læst som overspringshandlinger inden jeg får taget mig sammen til at gå i gang med Klit af Frank Hebert, som er en ordentlig moppedreng og derfor kræver lidt tilløb at komme i gang med.

Historien handler om fire forældreløsebørn med særlige evner, der er vokset op i Dumfrey’s Dime Museum of Freaks, Oddities, and Wonders i New York.

En sjov, anderledes og meget finurlig set-up i forhold til andre børnebøger jeg har læst. Jeg elskede med det samme miljøet og stemningen i dette freak museum og den meget humoristiske stemning i bøgerne. Jeg synes den anden bog var lige en anelse bedre end den første.

Mit problemet med bøgerne lå i det, at der efter min mening blev kogt alt for meget suppe på de forholdsvis få ben, der var i de meget enkle plots, hvilket fik dem til at virke langtrukne og lidt kedelige til tider. Men flotte er de helt sikker både udvendigt og indvendigt.

The Shrunken Head og The Screaming Statue får 3/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar