søndag den 19. juni 2016

Frank Herbert - Klit ( Dune).

Jeg mener helt bestemt, at jeg har købt bogen i Bog & Idé i Brønderslev.

Historien foregår langt ude i fremtiden i en galakse, regeret af kejseren og hvor forskellige adelige familier har herredømmet over hver deres planet. Hovedpersonen er den unge Paul Atreides, hvis far hertug Leto Atreides får tildelt herredømmet over ørkenplaneten Arrakis.

Planeten er barsk og svær at bebo på grund af det hårde ørkenmiljø, men alligevel yderst attraktiv, da der udvindes stoffet melange, som er stærkt vanedannede, men også har den egenskab at holde brugeren evigt ung. Hertug Leto mistænker ufint spil, men kan ikke modsætte sig kejserens ordre.

Jeg er vild med, at der er er meget inspiration hentet fra Romerriget, samtidig med at der er et meget markant arabisk islæt. Hvilket giver fuldstændig mening, når man tænker på, at det meste foregår i en ørken. Så med alt den arabisk inspireret litteratur, der er dukket op fornyligt, så ser det ud til at denne science fiction klassiker fra midten af 1960´erne, er med på noderne igen.

Det der slog mig mest ved denne historie er at den er eviggyldig, der var ikke noget i den der virkede forældet. Meget af det var faktisk rigtig smart. Driverdragter som genbruger alt det vand kroppen udskiller i løbet af dagen, virker lidt ulækkert, men giver så meget mening i et miljø, hvor vand er noget af det dyrebareste der findes.

Jeg synes det var en fantastisk god roman, den er tyk, men ikke nævneværdig svær at læse. Jeg vil medgive at handlingen forløber i et andet tempo end vi et vant til nu om dage og at den føltes lidt kedsommeligt enkelte steder især midtvejs. Men alligevel er det en læseværdig klassiker.

Klit får 4/5 stjerner

8 kommentarer:

  1. Jeg burde snart få genlæst denne bog. Dejligt at høre, at den faldt i din smag :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt forstå at det er blevet en klassiker, så god!

      Slet
  2. Ja, det er virkelig en god bog! Jeg husker dog at føle, at den var temmelig tung til tider, og at jeg måtte slæbe mig igennem. Men samtidig, så sad jeg, efter endt læsning, med en følelse af, at jeg havde været vidne til noget stort, haha...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan rigtig godt lide de science fiction bøger, som denne, hvor alt umiddelbart giver mening uden alt for mange forklaringer. Hele romanens set-up fungerer bare og som du skriver føler man at man er med og vidne til det hele :)

      Slet
  3. Jeg kan huske jeg engang har set filmen (og hold nu mavle den var lang), men er aldrig stødt på bogen. Lyder som en der måske var noget for mig :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har hørt mange som synes filmen var elendig og det har nok afholdt mig fra at se den og jeg synes da du skal give bogen et forsøg, den er lidt lang, men virkelig god :)

      Slet
  4. nogen bud på hvor man kan købe den i dag? (brug for en julegave) mvh trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved den findes i mange flotte udgaver på engelsk, men hvis det skal være en dansk udgave og den er udsolgt fra forlaget, så er det kun hvis du er heldig at finde den antikvarisk.

      På nettet har jeg fundet noget der hedder Bogbasen.dk, der kan jeg se der er et par eksemplarer til salg. Jeg har aldrig handlet der selv, så jeg ved ikke helt hvordan det fungerer.

      Slet