tirsdag den 17. maj 2016

Yan Lianke - Lenins kys

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Tiderne skifter.

Historien foregår i en lille landsby i det nordlige Kina, befolket af diverse invalide personer, som passer sig selv og lever et stille liv væk fra verdens opmærksomhed. Lige indtil en sommersnestorm ødelægger høsten og amtsdirektøren får den ide, at han vil købe Lenins balsamerede lig af russerne og udstille det i et mausoleum og tjene kassen på det.

Dette er en satirisk og meget samfundskritisk fortælling, der sætter Kinas store statsapparat under lup og  fokuserer på grådigheden, storhedsvanviddet, autoritetstroen og de mange katastrofale politiske beslutninger fra fortiden, der stadig præger Kina den dag i dag.

Penge fylder meget i romanen både for selve personerne, men også rent tekstmæssigt, da der gentagende gange opsættes forskellige regnestykker og det tænker jeg er en hilsen fra forfatteren til det nye materielle Kina.

Hele ideen med de invalide er meget finurlig, da invalide og handicappede i Kina stadig er et stort tabu. Misdannelser og handicap som blindhed og døvhed anses mange steder i Kina for at være gudernes straf fra et tidligere liv, så at lige frem at fremstille dem i et show, lyder som utopi og jeg tænker også forfatteren har en bagtanke med lige præcis den vinkel.

Bogen er opdelt i kapitler alle med ulige tal og mellem hver kapitel er der bemærkninger til ordvalg og uddybende tekst til selve historien. Jeg følte flere gange, at der var overlapninger i bemærkningerne og historien og kunne i starten ikke helt finde ud af om bemærkningerne er forfatterens eller oversætterens, men jeg blev enig med mig selv om, at det måtte være den første der er gældende, for de føles som en del af historien.

Jeg synes det er en fin historie, men den var efter min mening alt for lang. Indholdet kunne på ingen måde retfærdiggøre de mange sider det tog at fortælle den. Det er ikke en bog man flyver i gennem og det behøver det heller ikke at være, men så har jeg brug for noget mere der holder mig og min opmærksomhed fast.

Men det er stadig en kritisk roman, som er kommet i gennem censuren i Kina, hvilket gør den meget interessant i mine øjne og får mig til at ville læse en af forfatterens to romaner, der lige præcis ikke er kommet igennem nåleøjet hos censuren og derfor må være endnu mere ligefrem i sin kritik. Det kunne være sjovt at sammenligne.

Lenins kys får 3/5 stjerner

2 kommentarer:

  1. Den lyder virkelig spændene.
    På trods af langtrukken-hed tror jeg den skal havde en chance.
    -Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert meget interessant at læse og især hvis man er bare lidt interesseret i Kina og forholdene der.

      Slet