mandag den 2. maj 2016

Tom Oxager - Skudsår

Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget mellemgaard.

Dette er den sjette bog i Anna Storm-serien, som handler om politienheden Rigsvåbnet, der er en moderne og mere internationalt orienteret modsvar til Rejseholdet. Den opgave de bliver sat på denne gang, er at opspore nogle kidnappere.

Det jeg faldt for ved krimien i første omgang var at den foregår i Vendsyssel. Bynavne som Sæby, Skagen og Frederikshavn klingede dejligt hjemligt og hele ideen med en hårdkogt politienhed med base i Nordjylland, lød da utroligt spændende.

Hvor jeg ud fra undertitlen 'En Anna Storm-krimi' havde forventet at følge én enkelt person, blev jeg kastet ind i en historie med utallige individer, som jeg først efter anden gennemlæsning fik nogenlunde styr på. Men det skyldes nok at jeg ikke har læst de fem første bøger.

Desværre var dette slet ikke en bog for mig. Jeg satte pris på den nordjyske lokalkolorit og politiske betragtninger og plottet, der generelt virkede gennemtænkt og som om der er en rød tråd gennem hele serien. Men der var for meget der haltede. Rent sprogmæssigt, forekom det mig stift og dikterende. Hvilket gjorde, at det føltes som om jeg aldrig kom helt ind på personerne, men bare betragtede dem ude fra.

Jeg er godt klar over, at når man opfinder en superhemmelig og effektiv efterretningsenhed med base i det nordjyske, så har man frie hænder til at gøre som man vil, men Rigsvåbenets efterforskningsmetoderne slog mig som uprofessionelle og utroværdige. Jeg tvivler på om man i vores digitaliserede tidsalder, vælger at sende mandskabshold af sted til fire forskellige lande for at indhente oplysninger om nogle virksomheder. Jeg tænker at sådan noget kan findes online.

En stor skuffelse, da der var rigtig mange hængepartier i denne krimi, som ikke fungerede for mig og som jeg bare ikke kan se gennem fingre med.

Skudsår får 1/5 stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar