onsdag den 18. maj 2016

Mira Jacob - Søvngængerens guide til at danse.

Bogen er et anmeldereksemplar fra People´s Press.

Historien handler om den unge kvinde Amina, der bor i Seattle, hvor hun arbejder som bryllupsfotograf. En dag ringer hendes mor og fortæller at der er noget galt med hendes far. Han sidder hele natten på verandaen og taler med sin indiske mor, som er død for mange år siden.

Forfatteren lægger let ud med meget humor og med at portrættere en ung rastløs kvinde, der er fanget mellem morens ønske om at hun skal finde en indisk mand og gifte sig med og hendes egne halvhjertede forhold. Så til at starte med troede jeg, det var en lidt chick lit-agtig historie jeg var i gang med, men efterhånden som vi kommer tættere på personerne og lærer deres historie at kende bliver det mere og mere seriøs læsning.

Dette er en meget stærk fortælling om det at være immigrant, at komme fra et kulturelt meget anderledes land til et nyt. Men det er ikke den typiske inder-flytter-til-Amerika historie. Styrken i denne bog ligger i beskrivelsen af familien og dens fremstilling af hvordan alle de sorger og prøvelser vi oplever gennem livet, til tider kommer tilbage og hjemsøger os som spøgelser.

Forfatteren skriver godt og især hendes personer bliver meget levende. Madlavning og mad fylder meget i historien, som bindeled mellem kulturer og personerne imellem. Jeg fik sådan en lyst til indisk mad og kunne næsten dufte den krydrede curry, høre chicken vindalooen boble i gryden og samosaen syde i olien på panden.

Jeg synes der var nogle løse ender her og der, som jeg aldrig fik helt svar på og jeg havde det lidt svært med de overnaturlige elementer, som jeg synes lige som stjal billedet fra det forfatteren prøvede at udtrykke med sin historie. Men generelt var det en stemningsfuld og meget varm fortælling om familie, liv og død.

Søvngængerens guide til at danse får 4/5 stjerner.

3 kommentarer:

  1. Det lyder som en rigtig hyggelig bog - måske et fint bud på en sommerferiebog? Den vil jeg prøve at opstøve :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert en rigtig fin bog og med alt det mad, tænkte jeg faktisk også på dig under læsningen.

      Slet