onsdag den 11. maj 2016

Kevin Brockmeier - The Brief History of the Dead

Bogen er købt på Saxo.com

En by hvor de døde sjæle lever så længe nogen i den levende verden husker dem. Det var det der fangede mig ved denne bog. Jeg synes det lød som en fantastisk og meget enestående historie. Jeg kunne i mit hoved se alle de mange muligheder i sådan et plot. ( Blandt andet det, at dem vi husker måske ikke altid er for noget godt )

Historien starter også helt fantastisk med at vi får beskrivelsen af denne by og hvordan der pludselig kommer store mængder døde sjæle til byen, som hurtig forsvinder igen og som indikerer at noget er helt galt i de levendes verden. Men så mister fortællingen lige som pusten og den store åbenbaring eller afsløring, som man sidder og venter og venter på, kommer aldrig.

Selve ideen med plottet er rigtig god og forfatteren skriver super godt. Men jeg synes bare aldrig jeg fik svar på mange af de spørgsmål som historien rejste og mange af de ting forfatteren tog fat på, blev lige som bare hængende uden nogen forklaring. Samtidig med at jeg følte at historien blev trukket unødvendigt lang ud hen mod slutningen.

Det undrede og irriterede mig lidt at forfatteren har valgt at give Coca Cola kompagniet så stor rolle i historien, selv om det er en negativ omtale, så overvejede jeg faktisk om der er indgået sponsoraftale mellem forfatteren og Coca Cola?!

Der var også lige den detalje at mange af indbyggerne i 'de dødes by', så må være kendisser, da mange langt ude i fremtiden vil huske stjerner som Marilyn Monroe og Michael Jackson og hvad med Jesus? Ham tager forfatteren lidt fat på, men det bliver som meget andet heller ikke fulgt til dørs.

Så en historie med en fed og lidt skræmmende ide, som skulle have været udviklet lidt mere for at jeg ville købe den og som bare aldrig nåede nogen konklusion.

The Brief History of the Dead får 2/5 stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar