søndag den 29. maj 2016

Gregory David Roberts - Shantaram

Bogen er købt på Saxo.com. Jeg valgte at købe lydbogen på engelsk på iTunes og det var et fantastisk godt valg. Oplæseren fortæller historien med et væld af accenter, australsk, indisk, arabisk og afrikansk, hvilket gjorde historien værd at lytte til og oplevelsen af bogen til noget helt ekstraordinært.

Dette er forfatterens livshistorie, fra han som nogle og 20-årig flygter fra et barsk fængsel i Australien til den indiske by Bombay ( eller Mombai, som den hedder nu om dage) og hvordan han lever og overlever i byens underverden mellem fattige og kriminelle.

Hold da op! Hvis bare halvdelen af historien er sand, så må man sige at han har levet et ekstremt vildt og begivenhedsrigt liv og har oplevet mere på 10 år end mange af os oplever i et helt liv. Forfatteren er en eminent fortæller og denne barske fortælling er krydret med filosofiske og livsbekræftende betragtninger, der tager historien op på et højere niveau.

Jeg var meget fascineret af forfatterens evne til at se det gode i alle og ikke lade fordomme og forudindtagede meninger overskygge sine oplevelse af Indien og dets befolkningen. Han er helt sikkert en god menneskekender. På den anden side følte jeg mig forført af hans poetiske og eventyrlige fortælling til at acceptere, påskønne og blive underholdt af hans kriminelle løbebane og de voldsomme ting han er en del af. Hvilket jeg har haft lidt ambivalente følelser i forhold til.

Jeg opfangede også lidt heltesyndrom i historien, som gik mig på. Forfatteren er ikke bleg for at lade sig selv fremstå som en superhelt. Alt hans arbejde med de fattige i slummen, hans kampsportsevner, utrolige sprogtalent og den måde alle bare elsker ham på, virker lidt opstyltet og selvhævdende. For ikke at nævne at han, efter min mening, får det til at virke alt for nemt og tillokkende, at bevæge sig på den forkerte side af loven.

Men om alt er, så er det er en fantastisk bog, der fører læseren ind i den eksotiske indiske underverden, som er skrevet i et smukt sprog og giver et andet og meget åbent syn på livet. Meget anbefalelsesværdig historie!

Shantaram får 5/5 stjerner

6 kommentarer:

  1. Det lyder som en ret spændende fortælling. Den er straks skrevet bag øret :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det helt sikkert også. Den er barsk, vild livsklog og spændende!

      Slet
  2. Jeg er glad for, du synes om den - når jeg nu virkelig har anbefalet den meget ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, den var lige præcis så god som du har 'påstået'. Dejlig læseoplevelse :)

      Slet
  3. Åh, den bog var jeg også helt vild med. Det er flere år siden jeg læste den. Men enig i det med heltesyndromet. Jeg har læst et eller andet sted at den IKKE er halt så selvbiografisk som den giver sig ud for at være.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg tænkte lidt ved mig selv at den med, "jo ældre man bliver, jo længerere har man løbet som ung", den passer vidst også her ;) Men man kommer ikke uden om at han har ordet i sin magt og skriver fantastisk godt :)

      Slet